onsdag 10 april 2013

Bomboloni

I Kroatien äter man Krafne och i Italien Bomboloni. Det är egentligen samma bulle. Italienarna gör dem både stora och små, men jag har oftast träffat på dem i miniformat. Fyllningen brukar vara Crema Pasticceria (vaniljkräm), eller någon typ av chokladkräm. Degen som jag använder i det här receptet är till grunden samma som Krafne receptet, men jag har minskat på mjölmängden rejält. Mer vätska i en deg ger större blåsor och till så här små Bomboloni behövs utrymme för att få plats med krämen. Vill du göra större Bomboloni tar du bara en större stans.

Börja med krämen som måste stå i kylen några timmar.

Crema Pasticceria
½ liter mjölk
2 tsk vaniljsocker/½ vaniljstång
4 äggulor
150 g socker
30 g mjöl

Koka upp mjölk och vaniljsocker. Undertiden vispar du äggulor och socker luftigt och krämigt. Tillsätt mjölet och vispa ihop det med äggsmeten. Tillsätt den heta mjölken försiktigt, lite i taget, tills alltihop är ihop blandat. Fiska upp vaniljstången om du haft i en sådan. Häll tillbaka smeten i kastrullen och låt koka upp. Använd en träslev eller skandinavisk visp så att du hela tiden skrapar på botten. Krämen får inte fastna och bränna vid – då är det bara att slänga bort den. Låt krämen koka 3-5 minuter. Vispa hela tiden. Krämen kommer klumpa sig något i början, men det är bara att vispa. Låt krämen svalna i ett vattenbad. Rör emellanåt så att det inte bildas någon hinna. 


När den är svalna nog att ställa in i kylskåpet lägger du plastfolie rakt på krämen så att ingen luft kommer emellan. Du vill inte ha en tjock hinna. Ställ krämen i kylen och låt stå 4-5 timmar. Den kommer bli lite pudding liknande när den är klar.
Bomboloni – ca 60 st

4 ägg
50 g socker
25 g jäst 
250 g mjölk
½ tsk salt
1 msk vaniljessens eller 1 tsk vaniljsocker
rivet skal av 1 citron
rivet skal av 1 apelsin
600 g vetemjöl
50 g rumsvarmt smör

1 liter olja för fritering
3-4 dl strösocker att rulla bullarna i

Vispa ägg och socker. Smula ner jästen och häll på fingervarm mjölk. Vispa i salt, vanilj, rom och skal från citrus. Häll på vetemjölet och knåda ordentligt. Degen skall inte släppa bunkens kanter eller bakbordet utan vara lite fuktig, men fortfarande smidig. Det får inte bli en fast bröddeg! Klicka i smöret och knåda på tills allt smör har sugits upp i degen.
Forma degen till en boll och smörj in den i lite olja. Låt jäsa i en timma.
Efter en timma har degen blivit dubbelt så stor. 
Du behöver mycket mjöl på ett bakbord, stjälp upp degen.
Pilla inte på degen mer än nödvändigt. Strö på mjöl och kavla degen till en platt kaka som 
är ca 1 cm tjock. Kavla inte för tunt, för då kommer du får platta bomboloni.

 Du behöver något trevligt att stansa med, som är ca 4 cm i diameter. Ett glas, en tjusig stansform, eller gör som jag och använd en toa-rulle! 

Den överblivna degen viker du ihop med lätta händer - ingen knådning - och stansar ut ytterligare några bomboloni. Sista degklumpen kan du bara rulla ihop till en bulle, så blir det en bombolono av den med.

 Här har jag ställt bomboloni på mellanläggspapper, som jag har klippt itu. Detta för att lättare kunna stjälpa ner dem en och en i den heta oljan när de jäst färdigt och för att inte förlora någon luft i dem. Man vill ju att de skall vara så puffiga som möjligt. Jag föredrar dock att använda bakplåtspapper med non-stick beläggning, som jag dessutom penslar med olja. Låt jäsa 30 min övertäckta. Inget drag i närheten. Dessa godingarna vill ha det varmt.
Värm oljan till 170°C. Förbered en spritspåse med en tunn tyll. 
Du skall fylla bomboloni med fyllning så snart de blivit klara.

 Nu är de färdigjästa.


 
 Fritera dem nu i en vid kastrull. Tänk på att de sväller upp ordentligt, men jag får plats med ca 5-6 stycken i min 3 liters kastrull. De friteras ca 1 minut på varje sida. Låt inte värmen dra iväg, mät gärna med termometer. Min spis har värmeintervaller upp till 9 och efter att jag kommit upp i rätt temperatur, fick jag hålla den på 4:ans värme.


Låt dem svalna något. Fyll spritspåsen med Crema Pasticceria, nyponmarmelad, plommonmos, äppelmos, jordgubbssylt, vaniljkräm, choklad - och hasselnötskräm, chokladganache...


Se till att ha ett gott arbetsflöde:
a) Ta upp färdigfriterade bomboloni ur oljan. Lägg dem på papper så att de rinner av kort.
b) Lägg ner nya bomboloni i oljan.
c) Vänd de tidigare bomboloni i strösocker och ställ dem i en äggkartong för att få bra stöd.
d) Vänd nya bomboloni i oljan så att andra sidan friteras.
e) Fyll bomboloni med kräm.

...börja om från början.

Överfyllda bomboloni torkar du lätt av innan servering.