måndag 18 februari 2013

Hemmagjord vaniljessens

Jag har gjort eget vaniljsocker i många år, men har funderat på om man inte får ut lite mer av vaniljen om den blötläggs. I programmet "Det søte liv", berättar konditorn Mette Blomsterberg att man skall förvara vaniljstängerna i cognac för att hålla dem mjuka och saftiga. Som om man har vaniljstänger i överflöd...
Det verkar vara ganska vanligt att tillverka egen vaniljessens genom att dränka vaniljstängerna i vodka, men jag kan bara anta att vodka smaken inte försvinner helt och varför skulle jag då vilja ha den i mina bakelser. Skulle inte rom, whiskey/bourbon, cognac/brandy vara ett bättre val? Dvs. sådana drycker som man i vanliga fall skvätter i sina bakelser. Jag rotar hemma i spritskåpet och hittar lite cognac, som jag använder när jag gör tiramisu. Det blir alldeles perfekt.

Vaniljessens

½ liter cognac
1½ dl socker
2 skårade vaniljstänger

Vaniljstängerna snittar du så att cognacen kan komma åt allt det goda. 

Jag fyller på med cognac och socker, korken på och skaka lite. Ha flaskan framme så att du kan skaka om den då och då tills sockret har löst sig. Glöm bort flaskan i minst 30 dagar.

Och nu har jag egen vaniljessens! Det doftar ljuvligt. Dessutom blir den bara bättre ju längre den står. Får du fler stänger över när du använt fröna till något, så är det bara att fylla på.