onsdag 13 mars 2013

Krafne - frityrmunkar

Ni som någon gång har varit i Kroatien på semester har säkert gått förbi en Slastičarna (konditori), häpnat över dess innehåll och köpt med er både ett och annat. När ni väl har huggit i inser ni att allt (ja, i alla fall det mesta) är fyllt av flottiga margarinkrämer, puddingar och så sött att det knappt går att få ner. Det är inte så här på alla ställen, så klart, men även om du hamnar på ett s-k-i-t ställe så är krafne oftast ett säkert kort. Jag begriper inte för mitt liv varför man fyller allt med krämer. Jag brukar baka kanelbullar till släkten, som älskas av alla. Ändå har de inga problem att sätta i sig en kvarts tårta - såna där som är 5 gånger så feta som den värsta gräddtårtan och detta sommartid när det är 40 grader ute!!! Nåja, jag är nog lite försvenskad. Heja bullen!
Krafne - ca 20 st

4 ägg
50 g socker
25 g jäst 
250 g mjölk
½ tsk salt
1 msk vaniljessens eller 1 tsk vaniljsocker
(1 msk rom)
rivet skal av 1 citron
rivet skal av 1 apelsin
750 g vetemjöl
100 g rumsvarmt smör

1 liter olja för fritering
500 g sylt (eller annat) för fyllning
1 dl florsocker att strö på

Vispa ägg och socker. Smula ner jästen och häll på fingervarm mjölk. Vispa i salt, vanilj, rom och skal från citrus. Häll på vetemjölet och knåda ordentligt. Degen skall inte släppa bunkens kanter eller bakbordet utan vara lite fuktig, men fortfarande smidig. Det får inte bli en fast bröddeg! Klicka i smöret och knåda på tills allt smör har sugits upp i degen.
Forma degen till en boll och smörj in den i lite olja. Låt jäsa i en timma.
Efter en timma har degen blivit dubbelt så stor. 
Du behöver mycket mjöl på ett bakbord, stjälp upp degen.

Pilla inte på degen mer än nödvändigt. Strö på mjöl och kavla degen till en platt kaka som 
är mellan 1-1½ cm tjock. Kavla inte för tunt, för då kommer du får platta krafne.

Stansa ut runda bullar med en stans, eller ett glas som är runt 7-8 cm. Den överblivna degen 
viker du ihop med lätta händer - ingen knådning - och stansar ut ytterligare några krafne.

Placera krafne på ett mjölat bakplåtspapper, 10 st på varje papper. 
MJÖLAT! Annars fastnar de. Låt jäsa 30 min övertäckta. Inget drag i närheten. 
Dessa godingarna vill ha det varmt.

Värm oljan till 170°C. Förbered en spritspåse med en tunn tyll. 
Du skall fylla krafne med fyllning så snart de blivit klara.

Nu är de färdigjästa.
Ta försiktigt loss dem från bakplåtspappret.

Här har jag snålat med mjölet, men drar loss försiktigt...
...för att inte förlora någon luft.

Fritera dem nu i en vid kastrull. Tänk på att de sväller upp ordentligt, så max 2 st får plats i taget. De friteras ca 3 minuter på varje sida. Låt inte värmen dra iväg, mät gärna med termometer. Min spis har värmeintervaller upp till 9 och efter att jag kommit upp i rätt temperatur, fick jag hålla dem på 4:ans värme.

Låt dem svalna något. Fyll spritspåsen med nyponmarmelad, plommonmos, äppelmos
jordgubbssylt, vaniljkräm, choklad - och hasselnötskräm, chokladganache...doppa halva  
krafnan i tempererad choklad, ringla över choklad...ta det du har i kylen som är gott.

Överfylld krafna bör man torka av innan servering. Ser ju ut som att den har fått kräksjukan.

Här vill jag visa vad som händer om man inte har rätt värme på oljan. Dessutom hade jag kavlat dem för tunt. De typiska karakteristiska bleka ringarna runt krafnan försvinner. En krafna måste alltid ha ett ljust bälte runt magen. Mät med termometer.