lördag 9 mars 2013

Pomonakaka med råvispad vaniljsås

Dagen började med ett Ja må hon leva vid 7-tiden och visst blir man lycklig, trots att detta med födelsedagar sedan länge tappat sin charm. Ikväll kommer släkten på middag och jag spenderade den första morgontimmen med att fundera på vilken efterrätt jag skall bjuda på. Äppelsäsongen lider mot sitt slut, så jag bestämde mig för en kaka av äpplen.

Då jag har ett eget exemplar av Vår kokbok från 1962, kom jag ihåg att Pomonakaka är en raritet som man bara måste prova och receptet tycks enbart finnas i just dessa blå gamla exemplar från slutet av 50- början på 60-talet. Det fick det bli. Pomonakaka är alltså en äppelkaka gjord på äppelmos, så hemmagjort äppelmos blir det första man får göra. Jag gör mer än vad som behövs till kakan, för det kommer gå åt till annat också.

Äppelmos - ca 850 g
1 kg äpplen
2-300 g socker
1 dl vatten
Skala, klyfta och skär ner äppelklyftorna i småbitar. Lägg ner i en kastrull med socker och vatten. 
Låt koka på svag värme ca 30 min. Rör emellanåt. 

När det är ca 10 minuter kvar kan du ta en potatisstomp och mosa äpplena. Fortsätt koka 
tills det blir en fin konsistens. Vill du ha helt slätt mos kan du använda stavmixer.

Pomonakaka - 8 port

1 ägg
1 dl socker
180 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g smör
500 g äppelmos

Vispa ägg och socker. Vänd ihop vetemjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. 
Tryck ihop tillsammans med rumsvarmt smör till en inte riktigt pajliknande smet, 
men den är något grynigare än en vanlig kaksmet.

Tryck ut 2/3 av smeten i botten på en rund form. 
Se till att ca 2-3 cm av smeten trycks upp på väggarna. 
(Jag rekommenderar att du mjölar en bakyta och kavlar ut den något större än formen).

Häll på äppelmos.

Kavla ut resten av smeten till ett lock som du lägger över moset. Skär loss överskottet 
och nagga längst kanterna så att det håller ihop snyggt. Får du några degrester 
över kan du göra lite dekorationer på degen.

Grädda i ugnen på 200°C i ca 25 minuter. Låt svalna och servera med vaniljsås. 
Jag gör en egen råvispad vaniljsås, men du kan också använda en kokt: Crème Saint Honoré

Råvispad vaniljsås
3 äggulor
4 msk socker
1 vaniljstång
3 dl grädde

Vispa grädden. Vispa äggulor, socker och fröna från vaniljstången till en gul rinnig smet. 

Vänd ner grädden lite i taget i den gula smeten. Försök behålla så mycket luft som möjligt.

Servera Pomonakakan med den fluffiga vaniljsåsen.