fredag 22 mars 2013

Hemmagjorda Savoiardi kex / Biscuits à la Cuiller

Imorgon är det Earth Hour Day och jag skall servera Tiramisu, som är en efterrätt man inte behöver tillaga. Till denna behöver man Savoiardi kex och dessa kan man ju göra själv. Dessa godingarna gjorde jag för några dagar sedan och de har stått i en lufttät burk i väntan på lördagen.

Savoiardi kex - 25-30 st
(Biscuits à la Cuiller)

3 ägg
100 g socker
1 tsk vaniljsocker
60 g mjöl
+ ½ dl florsocker

Separera äggen. Vispa vitorna hårt. I en annan skål vispar du äggulor, socker och 
vaniljsocker till en luftig smet. Sikta ner mjölet i äggulorna... 
och vänd försiktigt ner mjölet ihop med äggvitorna. 
Smeten skall få behålla in luftighet.
Fyll en spritspåse med smeten och välj en rund tyll på ca 1 cm.


 Spritsa ut tunna korvar på ca 7-10 cm långa. De bör inte vara mer än 1-2 cm breda.
När de väl bakas kommer de rinna ut åt sidorna och bli något bredare. 
Strö en omgång florsocker över kexen. Låt vila 20 minuter och strö en ny omgång florsocker över.


Här har jag spritsat lite olika tjocklekar. De två tunnaste kexen längs ner till vänster fick bäst form 
efter bakning, då de var smalast innan den. Baka kexen på 150°C i 20 min. 
Tryck lätt med ett finger på kexen. De skall ha hårdnat till och får inte vara mjuka.

Dessa kexen blev lyckade - spritsade smala och florsockrades två gånger. 
De blev höga, tjocka och fick en fin slät yta.

Dessa kexen - not so good looking. Jag hoppade med mening över en omgång florsocker 
när jag ändå hade spritsat dem för tjocka och resultatet blev lite krackelerat.

Originalreceptet kommer från Det Goda Franska Köket.