torsdag 11 februari 2016

Messmörbullar från Sättna - Medelpad

Ni som trott att jag helt glömt bort mitt projekt att baka mig igenom Sverige, kan vara lugna. Det är inte det att jag har glömt, jag har bara fullt upp i köket med annat. I det senaste har det ystats en del ost, tillverkats vin och det är just nu som jag känner att jag har tid och lust att gå igenom min samlade hög med landskapsrecept. Det här receptet hör till Medelpads landskap och är funnet i boken: Mattraditioner i Medelpad och Ångermanland, Seder och bruk i helg och vardag av Maj-Britt Kristiansson.

Messmörbullar från Sättna - 4 bullar

25 g jäst
650 g vatten
20 g salt
1 tsk malen pomerans
2 msk sirap
100 g messmör
1 kg grovt rågmjöl
50 g mjukt smör

Börja med att lösa upp jästen i vattnet. Tillsätt salt, pomerans, sirap och messmör tills det lösts helt. Knåda ner rågmjölet. Låt degen jäsa i drygt 1 timma. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och klicka ut smöret och knåda in det tills degen är smidig och jämn. Dela upp degen i fyra bitar och forma till bullar. Lägg upp dem på plåten. Platta till dem lite och nagga med gaffel. Låt jäsa övertäckt i ca 45 minuter. Grädda vid 200°C i 45 minuter. Så fort du tagit ut bullarna kan du pensla dem med lite kallt vatten. Linda in bullarna i kökshanddukar och låt svalna. Vänta ett dygn med att konsumera. Rågbröd behöver ju mogna till sig.
Här kommer originalreceptet, som är upptäcknat av Karin Hesselfors, Kovland.
2 kg messmör och 3 kannor vatten kokas och får kallna. Groft rågmjöl tas till lagom deg. 2 hg jäst röres i 1 msk salt och tillsättes. Får stå över natten. Sirap, fett och hackade pomeransskal tillsättes efter råd och smak. Degen arbetas och får jäsa upp flera gånger. Bakas i stora runda bullar, naggas med en gaffel. Gräddas i ej för varm ugn. Penslas med kokande vatten. Blir godare med tiden.