söndag 7 februari 2016

Hemmagjord kefir

Jag älskar mejeriprodukter, så till den grad att jag blir orolig varje gång jag läser artiklar om hur "farligt" det är för vuxna att dricka mjölk. Med åren har jag minskat på mjölken, men jag äter väldigt mycket syrade produkter och ost. En period var jag tvungen att avstå från mejeriprodukter, när jag ammade min äldsta dotter och jag blev faktiskt deprimerad. Det har blivit dags att göra kefir den här gången.
Hemmagjord kefir - 1 liter

1 liter mjölk
1 tsk kefirkultur
Det går utmärkt att använda mjölk från affären. Enligt instruktionen som medföljer kefirkulturen skall man värma mjölken till 85-90°C och låta svalna till 20-24°C. Vispa i kefirkulturen, lägg ett lock på din tillbringare och låt stå i 20-24 timmar vid samma temperatur. Täck din tillbringare med en filt tex. Ställ sedan in kefiren i kylskåpet i 12 timmar för att mogna. Kefiren har nu utvecklat kolsyra och är bubblig och god. Nästa gång du vill göra mer kefir är det bara att blanda i ½ dl kefir från din gamla kefir med mjölk, som du låter jäsa och mogna innan du äter den.
Jag vill också tillägga att när vi druckit upp kefiren i tillbringaren, så lät jag en liten slatt ligga kvar i botten av kefiren. Självklart fanns det även kefir på sidorna av tillbringaren. Jag fyllde på med kylskåpskall mjölk, vispade om och lät kefiren stå framme i rumstemperatur i 24 timmar. Den tjockade till sig på samma sätt. Jag har också gjort kefir på butiksköpt kefir genom att göra precis likadant och även den har tjockat till sig utan problem. Det är alltså inte nödvändigt att hetta upp mjölken, särskilt om den redan är pastöriserad.

Kefirkulturen har jag köpt här. Varje påse skall räcka till att göra minst 75 liter kefir. Det är frystorkad kefirkultur, som är utvecklad av kefirsvamp. Den innehåller mesofila bakterier som följande: Lactococcus lactis subsp., Leuconostoc subsp., Streptococcus thermophilus, Lactobacillus subsp., jäst (Candida kefyr) och glukos.

Man kan även göra kefir på kefirgryn/kefirsvamp, som du kan köpa här, eller varför inte här. Här kan du läsa mer om hur du gör kefir med kefirgryn/kefirsvamp. I och med att jag redan har levande organismer i huset, som till och från kräver mat (levain, yoghurt och filmjölk) så avstod jag att köpa kefirsvamp denna gången. Det känns inte riktigt äkta att göra kefir av pulver, men nu råkade det bli så.