söndag 21 februari 2016

Citrusmarmelad med bergamott

Vid den här årstiden finns det gott om citrusfrukter och i år satsar jag på att göra några burkar marmelad. Oftast gör jag sylt, för jag föredrar den rinnigare konsistensen och den syrligare smaken. Men det är något visst med marmelad. Det är en glänsande gelé med godbitar i - visst skulle man kunna beskriva den så? Vill du hellre göra apelsinsylt så hittar du den här.

Citrusmarmelad med bergamott - ca 1 liter

1 apelsin
2 bergamott
1 citron
4 dl vatten
850 g socker (lika vikt socker som kokt fruktmassa och spad)
Skrubba rent dina citrusfrukter. Lägg frukterna i en kastrull och koka i vatten (som precis täcker) i ca 15 minuter. Häll av 4 dl spad från kokningen, rästen slänger du. Ställ frukterna på en skärbräda.

Skiva och finhacka. Är det för hett är det bara att dela frukterna på hälften och låta svalna något. Väg frukthacket och 4 dl vatten tillsammans. Min sats vägde 850 g, så jag fick tillsätta 850 g socker.
Låt massan koka. Ser din marmelad mycket grov ut (det gjorde min) så kan du använda stavmixern. Jag mixade kort med den - vill ju fortfarande ha struktur på apelsinerna och inte barnmat.  Använd gärna en termometer. Den skall visa mellan 105-106°C för att sylten skall ha börjat bilda gelé. Detta tog mig nästan en timma.  Förbered ett gäng rena glasburkar, som du har bakat i ugnen på 100°C medan marmeladen har kokat klart. Häll omgående upp marmeladen i burkarna och förslut genast. Låt svalna och ställ i kylen.