torsdag 5 november 2015

Pärbulla / Läfsor - Dalarna

Jag har ju fått två recept från Mora trakten utav min kollega Christina Brygt. Hennes mamma Monica är ägaren till recepten och detta är min favorit. Lite sega, lite fluffiga (nästan som Hönökaka) och otroligt goda. Jag har minskat på det söta så klart. Mina smaklökar är lite känsliga. Förlåt Monica...

Pärbulla/Läfsor - 10 st

25 g jäst
500 g mjölk
5 g salt
50 g socker
2 msk ljus sirap
1 tsk brödkryddor
700 g vetemjöl
50 g rågmjöl
4 mjöliga potatisar (ca 200 g)
50 g smör


Koka potatisarna och låt svalna. Smula jästen och lös den i den ljumna mjölken. Rör även ut salt, socker, sirap och brödkryddor. Vänd ner mjölet och knåda igenom. Skala potatisarna och pressa ner dem i degen. Klicka över det mjuka smöret och knåda till en homogen deg. Låt jäsa i 1 - 1½ timma.
Dela degen i 10 bullar. Kavla ut varje bulle och krusa med kruskavel. Grädda i stekpanna. Trava kakorna på varandra och linda in så att de blir mjuka.

Monicas originalrecept:
2 hg jäst
2 l mjölk
2 hg margarin
2 msk salt
2 kkp socker
3½ dl sirap
2 påsar anis + 2 påsar fänkål stött å blötlagt
3-4 kkoppar kokt potatis
2-2½ kg rågsikt
Gör degen så hård som möjligt.
Jäs cirka en timme.
2 msk bikarbonat till utbakning och 2 kg vetemjöl.
Bakas, krusas och gräddas på häll.