torsdag 28 maj 2015

Hällbröd - Hälsingland

Det har hänt något hemskt. Min ugn har lagt av! Numera bränner den bara på undersidan och slår man på varmluften så bränner den på sidorna. Brödbaket skulle ha kunnat avstannat helt, om det inte vore för de fantastiska tunnbröden. Numera steker vi bröden i stekpanna och det funkar bra det med. Tills jag har bestämt mig för vilken ugn det skall bli, så får köpet vänta lite. På grund av detta kommer inte mitt projekt att baka mig igenom Sverige stanna av, men det blir lite svårt att ta landskap för landskap. Nu kommer det gott och blandat från tunnbrödshögen istället.

Hällbröd - 8-10 bröd

10 g jäst
250 g mjölk
250 g vatten
15 g salt
15 g socker
250 g rågmjöl
500 g vetemjöl

Smula jästen. Häll på ljummen mjölk och vatten, vänd ner salt och socker. Vispa så att jäst, socker och salt löser sig. Vänd ner mjöl och knåda ihop till en fast deg. Låt jäsa 1-1½ timma.

Dela degen i 8-10 bitar. Gör du fler bitar blir det lite mindre bröd (ca 20 cm i diameter). Vid delning i 8 bitar kan du kavla ut bullarna till ca 30 cm kakor. Kavla gärna med kruskavel, eller picka med gaffel. Hällbröd hängdes upp i taket, för att skadedjur inte skulle komma åt dem. Av den här anledningen hålades brödet i kanten för att kunna hängas upp. Använd en äggkopp tex. om du vill göra hål.
Jag är en glad ägare till en sådan här pizza panna, som min svärfar köpte till mig på en marknad. Jag har mest stekt kött i denna utomhus, eller paella och kräftor. Nu passade jag på att göra extra stora bröd och steka dessa i denna fina panna.

Stek bröden någon enstaka minut på varje sida. Låt bröden svalna på galler. Låt gärna stå framme i ett dygn så att bröden hårdnar. Nu har du ljusa knapriga bröd att njuta av till allt gott. Dessa bröd blev en riktig favorit. Både maken, svärfar och brorsan högg i så att jag knappt fick en bit över att smaka av.