måndag 10 november 2014

Jämtländskt mjukt tunnbröd

Via mitt lokala bibliotek har jag lycktas låna ett häfte, som heter Brödtratditoner förr och nu i Jämtland Härjedalen utgivet av Eldrimner. Här har jag hittat en massa bra information om brödbakningen i dessa landskap. Här kommer prov på ett av recepten i häftet. Min version använder mer mjöl, jag tycker inte om att baka med allt för lösa degar.

Jämtländskt mjukt tunnbröd - 8 st

10 g jäst
½ liter mjölk
10 g salt
1 g hjorthornssalt
300 g kornmjöl
400 g vetemjöl

Lös jästen i lite ljummen mjölk. Tillsätt resten av mjölken och salt. Blanda ihop hjorthornssalt och mjöl och vänd ner i mjölken. Knåda ihop till en smidig deg. Låt jäsa i nästan en timma.

Dela degen i 8 bitar, forma till bullar och placera på väl mjölat bakbord. Kavla ut varje bröd till en kaka om 20-25 cm. Kör över med kruskavel rulla ut på het plåt i ugnen. Ugnen skall vara förvärmd till 250°C. Det går också bra att grädda i stekpanna. Grädda ca 4-5 minuter, tills bröden bara börjat få färg. Trava dem på varandra och linda in. Låt svalna.