tisdag 25 november 2014

Björnstek med enbärssås

För dig som aldrig ätit björnkött, så kan jag avslöja att det smakar precis som det björnen äter. Björnen är ju allätare, så använd din fantasi: blåbär, granskott, samt lite jordigt. Det var första gången jag åt björnkött och första gången jag åt ett rovdjur. Jag hade förväntat mig ett mycket mildare kött, men trots att själva insidan av köttstycken var helt fettfri, så fanns det ändå lite fett på utsidan, som kanske bidrog något med smaken. Vilt brukar ju i vanliga fall vara fettfritt.
Jag skickade min mamma att inhandla steken och jag tror att hon blev lurad. När jag skar steken i skivor så såg jag till min förfäran att det var väldigt grova fibrer, vilket avslöjar att jag nog fått en köttbit som jag borde ha kokat, eller malt ner istället. Visst hade jag rätt, det blev lite hårdtuggat, men det här köttet hade karaktär, så visst är jag nyfiken på att göra annat med björnkött.

Björnstek med enbärssås (5-6 port)

750 g björnstek från stjärten
salt
peppar

Enbärssås - ca 5 dl
1 liter köttbuljong
5 dl vispgrädde
1 liten gul lök
några skivor morot
15 enbär
1 msk mörk soja
salt
peppar

Andra tillbehör
Potatis/rotfruktsgratäng
Smörstekta kantareller
Rårörda lingon
Salta och peppra steken och bryn den i smör i en stekpanna. Ställ ugnsvärmen på 125°C. Ställ ner steken i en ugnssäker form, stick in en stektermometer och låt stå i ugnen tills köttets innertemperatur har nått 62-65°C. Låt steken vila 15 minuter innan du skär upp den.
Såsen tillagar du enligt följande: skär löken i grova bitar. Stek den i lite smör så att den mjuknar. Tillsätt morot, häll på buljong. soja och grädde, samt vänd ner stötta enbär. Låt såsen sjuda tills den har reducerats ner till 5 dl. Smaka av med salt och peppar. Sila såsen och blanka av den med 1 msk smör.
Servera med alla tillbehör.