onsdag 29 oktober 2014

Tunnbröd i stekpanna - Jämtland

Jag går i rask takt vidare till Jämtland, som har mattradtioner som heter duga. Jag har faktiskt så många recept att baka, att jag kommer uppehålla mig här alldeles för länge, eller så väljer jag helt enkelt ut några favoriter. Receptet har jag hittat här.

Tunnbröd i stekpanna - 16 bröd

10 g jäst
1 liter mjölk
100 g sirap
25 g salt
600 g vetemjöl
700 g siktad råg
100 g mjukt smör

Värm mjölken till ljummet och lös upp jästen i lite av den. Häll upp resten. Vänd ner sirap och salt och rör ut. Tillsätt mjölet och knåda till sist in det mjuka smöret tills degen är smidig och följsam. Jäs under bakduk i ca 1 timma. Dela degen i 16 bitar. Använd vetemjöl till kavlingen. Kavla kruskavel till ca 3-4 mm tjocka och runda kakor om 20 cm i diameter. Grädda i en torr stekpanna på medelvärme.
Trava kakorna på varandra och täck med bakduk så att de håller sig mjuka. Låt svalna och frys ner om du vill äta dem en annan dag.

Detta blev våra nya familjefavoriter.