måndag 20 oktober 2014

Marble bread - Marmorbröd

Nu tycker jag det är dags för ett lite roligt bröd. När jag serverade det här till frukosten i helgen, så trodde familjen naturligtvis att det var tigerkaka jag serverade. Jag läste om detta bröd i Jonas Crambys bok om Mackor. Jonas färgar den bruna degen med både kakao och brun hushållsfärg. Hushållsfärg är fullkomligt förbjudet i mitt kök. I just det här brödet använder jag porter och kakao, men visst skulle det funka att använda kaffe som degvätska? Själva receptet kommer inte från Jonas bok, det har jag komponerat själv.
Marble bread - 1 limpa

Ljusa degen
1 ägg
315 g vatten
7 g jäst
7 g salt
100 g durumvetemjöl
400 g vetemjöl

Mörka degen
375 g porter
2 msk mörk sirap
7 g jäst
7 g salt
25 g kakao
100 g rågsikt av 100% råg
350 g vetemjöl

Värm upp vätskan och lös jästen. Häll i de övriga ingredienserna. Degarna jäser du var för sig i ca 1 timma. Sirapen tillsätter jag i den mörka smeten för att motverka beskan från porter och kakao.
 Dela varje degklump i två bitar och kavla ut på inoljat bakbord till en avlång pizza. Trava degarna på varandra. Kavla över dem så att degarna fäster bra mot varandra. Rulla ihop till en limpa och placera i insmord form. Låt jäsa ca 30 minuter. Snitta brödet och pensla med äggvita.


Grädda på 200°C i ca 35-45 minuter. Brödet får fort färg, så täck gärna med bakplåtspapper när du är nöjd med färgen. Mät gärna med stektermometer, brödet skall vara 92°C inuti när det är klart. Låt svalna helt innan du skär det.