torsdag 23 oktober 2014

Fatost från Ångermanland

Jag avslutar mitt brödkapitel i Ångermanland med en helt annan specialité från landskapet, nämligen fatost. Detta receptet kommer från Gör din egen ost av Annie Nilsson från 1977. Fatost smakar något mellan ostkaka och pannacotta. Jag serverar min med svartvinbärssylt. Ljuvligt gott.
Fatost från Ångermanland - ca 12 bitar

1,7 liter mjölk
1 msk socker
1 msk vaniljsocker
1 ägg
2 msk ostlöpe

Häll upp mjölken i en vid kastrull och låt koka upp, rör sedan tills det lugnar ner sig och sänk till låg värme. Låt koka ca 40-60 minuter tills vätskan minskat med hälften. Mjölken kommer att ha tjocknat något. Låt svalna till rumstemperatur. Vispa i socker, vanilj, ägg och ostlöpe. Rör om ordentligt. Smöra en rund form (25-28 cm i diameter) och häll upp smeten i den. Grädda på 175°C i ca 40 minuter. Låt svalna något så att smeten sätter sig väl och skär bitar, som du kan servera med vispad grädde och sylt.
Originalreceptet:
1,7 l mjölk kokas med 2 kanelstänger i ca 40 minuter. Då skall så mycket av mjölken ha gått upp i ånga att det bara är ungefär 8 dl kvar. Låt mjölken svalna tills den är ljummen. Rör ner 2 msk sirap och 1 ägg. Smörj en rund ugnsform med litet smör och häll i smeten. Rör sedan ner 2 msk ostlöpe försiktigt och noggrant och låt formen stå i knappt 5 minuter innan den åker in i ugnen. Grädda i 175 grader i ca 40 min. Serveras ljummen med sylt och lite mjölk eller gräddmjölk.  Kardemumma och russin är andra vanliga kryddor till fatosten.