måndag 22 september 2014

Hällakakor - Ångermanland


Jag bakar vidare i Ångermanland och turen har kommit till dessa kakor. Goda och sega och inte så stor skillnad från Sladdkakorna. Originalreceptet har jag hittat här och det vill att man smälter smöret, vilket jag aldrig gör i bröd. Knådar man in smöret får man ett mycket saftigare bröd. Jag gjorde som jag brukar och blev mycket nöjd. Jag har även minskat på jästen. En längre jäsning ger mer smak.

Hällakakor – 24 kakor

10 g jäst
750 g mjölk
15 g strösocker
10 g salt
1 kg rågsikt
100 g mjukt smör
Värm mjölken till ljummet och lös upp jästen i lite av den. Häll upp resten. Vänd ner socker och salt och rör ut. Tillsätt socker, salt och mjöl. Knåda ihop degen. Tillsätt det mjuka smöret och knåda in det ordentligt, tills degen är smidig och följsam. Jäs under bakduk i ca 1 timma. Dela degen i 24 bitar. Använd vetemjöl till kavlingen. Kavla med slät kavel till runda kakor om 20 cm i diameter och sedan med kruskavel. Grädda i en torr stekpanna på medelvärme.
Trava kakorna på varandra och täck med bakduk så att de håller sig mjuka. Låt svalna och frys ner om du vill äta dem en annan dag.