torsdag 12 juni 2014

Hemmagjord Veteöl - Weissbier

Min absoluta favoritöl är weissbier. Den skall serveras iskall och smaken skall vara len. Självklart blev veteölet mitt första val när jag skulle försöka mig på att brygga öl för första gången. Vörten blev tydligen lite för mesig, så jag fick ingen perfekt styrka. Trots detta blev den här satsen otroligt god, även om jag hade i alldeles för mycket socker vid primningen. Detta resulterade i att hälften av flaskorna började läcka under lagringen. De flaskorna som inte läckte, sprutade ut kolsyra vid öppnandet. Ja, så blir det när trycket är för högt. Jag är nöjd ändå, det blev ju fantastiskt god öl. Det här ölet kan du dricka efter 4 veckor och receptet kommer till stora delar från Brygg ditt eget öl.
Veteöl - ca 9 liter

OG 1050
FG 1012

Till mäsken behöver du
1 kg vetemalt
1 kg pilsnermalt
5 liter vatten

Lakning
11 liter vatten

Kokning
10 g Tettnanger humle vid uppkokningen
5 g Saaz humle vid uppkokningen

Jäsning
Wyeast 3068 Weihenstephan Weizen

Primning
11,5 g rörsocker per liter vätska
+1½ dl vatten

Innan du börjar - läs igenom brygginstruktionerna i mitt inlägg om Brygg ditt eget öl och följ dem som ett komplement till nedan instruktioner.

Du behöver jäst anpassad för veteöl. Om du lyckas få tag på Wyeast 3068 Weihenstephan, flytande jäst, kommer du få en öl mycket lik Weihenstephans Weissbier. Denna flytande jäst är mycket lätt att använda. Det första du gör innan du börjar ditt bryggande är att gnida på påsen med händerna, ev. banka lite på den med händerna. Lägg påsen mot örat. Om du hör ett susande ljud har jästen aktiverats. Påsen kommer nu svälla och när det blir dags att tillsätta jästen till den avsvalnade vörten, har jästen blivit klar att använda (den behöver mao. ett par timmar på sig).

Vetemalt och pilsnermalt.

Humlepellets: Tettnanger och Saaz.

Här har jag en 10 liters kastrull, som jag fyllt med 5 liter vatten och värmer till ca 77-78°C. Jag använder mig av BIAB metoden denna bryggomgång och har sytt en linnepåse, som jag fyller med båda maltsorterna. Jag knyter toppen med lite steksnöre. Se till att vätskan håller 65°C. Locket på och stäng av spisen. och så får den ligga och dra i kastrullen i en timma. Sjunker temperaturen sätter du plattan på lägsta och låter den stiga lätt innan du stänger av igen.

Värm 11 liter vatten till 74-77°C. Påsen tas upp i en sil och lakningen påbörjas. Häll det varma vattnet över malten. Låt vörten rinna av i en stor kastrull. Detta skall göras försiktigt och långsamt.

Här har jag två kastruller med vört: en 10 liters kastrull och en 6 liters kastrull. Höj värmen till högsta och låt koka upp. Koket skall vara rullande och inte stormkoka.
Båda humlesorterna tillsätts vid uppkoket. Fördela humlen rättvist om du använder fler kastruller. Låt nu koka i 70 minuter. Jag använder inget klarningsmedel.

Nu har vörten kokat ner så pass mycket att du har ca 9 liter vätska kvar - totalt i båda kastrullerna. För över allt till en kastrull och ställ ner i diskhon med kallt vatten. Byt vatten ofta och låt svalna till 20-24°C.
Mät ditt OG. Enligt receptet skall det ligga på 1050, men mitt visar 1032. Sila gärna vörten i en silduk innan du tillsätter jästen och rör försiktigt.

Häll upp vörten i behållaren som du skall jäsa den i. Brygden skall jäsa vid 22°C. Efter högst 24 timmar, skall krausen (skum) ha bildats. Låt jäsa 5 dagar.

Mät ditt FG. Enligt receptet skall det ligga på 1012, vilket överensstämmer med mitt mått också. 1,032-1,012 x 131 = 2,62 %, detta blir lite mesig öl. Det borde ha blivit närmare 5% hållet. Jag silar brygden för att bli av med jästfällning och avlagringar. När jag har tappat av vätskan behållare så fick jag bara 6 liter kvar. Jag valde att hälla bort mycket av det grumliga, dessutom spilldes det bort ytterligare vätska.

Enligt boken Brygg ditt eget öl skall man tillsätta 11,5 g rörsocker per liter vätska. Jag hoppas dock att sockret skall få upp alkoholhalten något, så jag ökar detta till 15 g socker/liter vätska, vilket jag inte borde ha gjort. Dessutom tog jag inte i beaktande att jag bara fått 6 liter vätska kvar...ja ni förstår...det blev endast kolsyran som ökade.

Alltså: 11,5 x 9 liter vätska = 103 g rörsocker + ca 1½ dl vatten. Detta kokar jag upp, låter svalna till rumstemperatur och häller sedan ner i vörten innan jag häller upp den på flaska. Flaskorna lagras nu i 3 veckor vid 12°C.
Se till att ölen är väl kyld innan servering. Gärna iskall. I botten av flaskorna syns med all säkerhet jästfällning och detta är inte farligt. Häll upp försiktigt, så behöver du inte få med jästfällningen i glaset. Denna jästfällning kan användas vid nästa ölbryggning istället för jäst.

NJUT!!!