lördag 14 juni 2014

Hemmagjord Stout - Mjölkstout

Näst efter veteölet, föredrar jag stout och porter. Jag fastnade för receptet på Mjölkstout, då den tydligen skall vara väldigt krämig och god. Förutom att dricka stout, så brukar jag använda den i grytor för att få underbara såser, så jag ser många fördelar med att göra den här ölsorten. Det krångliga med det här receptet är att du behöver så många olika sorters malt och i och med att malten bara säljs i större påsar kommer du få en hel del över...kanske till en andra bryggning om du blir nöjd. Själv blev jag ganska nöjd. Detta är inte den godaste stouten jag druckit, då den inte blev så krämig som jag hade hoppats och kanske lite för mesig i smaken. Det säljs faktiskt sämre öl på systemet, så trots detta är jag väldigt nöjd och den passade perfekt till det grillade köttet. Den här ölen kan du dricka efter 5 veckor och receptet är till största delen taget från Brygg ditt eget öl.
Milk Stout - ca 9 liter

OG 1059
FG 1018

Till mäsken behöver du
1,4 kg Pale ale-malt
100 g Chokladmalt
100 g Karamellmalt
67 g Rostat korn
67 g Kornflingor
67 g Special B-malt
4,5 liter vatten

Lakning
9 liter vatten

Kokning
10 g Challanger humle vid uppkoket
3 g East Kent Golding humle sista 15 minuterna
150 g mjölksocker (laktos) sista 10 minuterna

Jäsning
11 g Nottingham Ale Yeast, torrjäst

Primning
4,5 g rörsocker per liter vätska
+½ dl vatten

Innan du börjar - läs igenom brygginstruktionerna i mitt inlägg om Brygg ditt eget öl och följ dem som ett komplement till nedan instruktioner.

Du behöver jäst anpassad för ale. I det här receptet använder jag torrjäst.

Med hjälp av en våg väger du upp alla de olika ingredienserna.

Rågflingor.

Här har jag en 10 liters kastrull, som jag fyllt med 4,5 liter vatten och värmer till ca 77-78°C. 
Här häller jag malten rakt ner i mäsken. Se till att vätskan håller 65°C. 
 Locket på och stäng av spisen. och så får mäsken ligga och dra i kastrullen i en timma. Sjunker temperaturen sätter du plattan på lägsta och låter den stiga lätt innan du stänger av igen.

Värm 9 liter vatten till 74-77°C. Förbered minst två sildukar ovanpå varsin sil. Häll av vätskan från kastrullerna ner i silarna lite i taget. Till slut är bara malten kvar och denna vänder du ner i silen.

Lakningen påbörjas. Häll det varma lakvattnet över malten. Låt vörten rinna av i en stor kastrull. Detta skall göras försiktigt och långsamt.

Här har jag två kastruller med vört: en 10 liters kastrull och en 6 liters kastrull. Höj värmen till högsta och låt koka upp. Koket skall vara rullande och inte stormkoka.

Humle - Challenger tillsätts vid uppkoket för beskan och East Kent Golding de sista 10 minuterna för aromen. Fördela humlen rättvist om du använder fler kastruller. Låt nu koka i 75 minuter. Jag använder inget klarningsmedel.
 De sista 10 minuterna tillsätter jag mjölksocker.

Nu har vörten kokat ner så pass mycket att du har ca 9 liter vätska kvar - totalt i båda kastrullerna. (T.v. före, t.h. efter)

För över allt till en kastrull och ställ ner i diskhon med kallt vatten. Byt vatten ofta och låt svalna till 20-24°C.

Mät ditt OG. Enligt receptet skall det ligga på 1059, mitt visar 1050.

 Sila gärna vörten i en silduk innan du tillsätter jästen och rör försiktigt.

Häll upp vörten i behållaren som du skall jäsa den i. Brygden skall jäsa vid 20°C. Efter högst 24 timmar, skall krausen (skum) ha bildats. Låt jäsa 5 dagar.

Mät ditt FG. Enligt receptet skall det ligga på 1018, vilket överensstämmer med mitt mått också. 1,050-1,018 x 131 = 4,2 %, helt perfekt.

 Jag silar brygden för att bli av med jästfällning och avlagringar.

Primning - enligt boken Brygg ditt eget öl skall man tillsätta 4,5 g rörsocker till stout och porter. 4,5 x 9 liter vätska = 40 g rörsocker + ca ½ dl vatten. Detta kokar jag upp, låter svalna till rumstemperatur och häller sedan ner i vörten innan jag häller upp den på flaska.

 Flaskorna lagras nu i 4 veckor vid 12°C.

Se till att ölen är väl kyld innan servering. I botten av flaskorna syns med all säkerhet jästfällning och detta är inte farligt. Häll upp försiktigt, så behöver du inte få med jästfällningen i glaset. Denna jästfällning kan användas vid nästa ölbryggning istället för jäst.