måndag 17 mars 2014

Gateau Tigré - Tigerkaka

Jag har lagat många tigerkakor i mina dar och kommit fram till att detta är det absolut godaste receptet någonsin. Det är inte mitt eget, utan Sébastien Boudets recept och har ni väl provat det kommer mormors, mammas, farmors, eller fasters recept aldrig lagas igen. Ren och skär njutning, som smälter i munnen! Jag har gjort några ytterst få förenklade ändringar i receptet från originalet.
Gateau Tigré - Tigerkaka

Ljus smet:
120 g äggulor (ca 6 st)
200 g socker
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker
120 g crème fraiche
175g vetemjöl ½ tsk bakpulver
80g smält smör

Vispa socker och äggulor tills det blir ljust och fluffigt. Tillsätt salt och vaniljsocker. Vänd ner crème fraiche.
Vänd ihop mjöl och bakpulver och vispa ner i smeten. Häll i det smälta smöret och blanda.

Mörk smet:
80 g  äggulor (ca 4 st)
100 g socker
1 nypa salt
80 g crème fraiche
75 g vetemjöl
½ tsk bakpulver
150 g mörkchoklad
25g smör

Vispa socker och äggulor tills det blir ljust och fluffigt. Tillsätt salt. Vänd ner crème fraiche. Vänd ihop mjöl och bakpulver och vispa ner i smeten. Smält chokladen ovanpå ett vattenbad, eller i mikro tillsammans med smöret. Häll i chokladen i resten av smeten och rör om.

Ta fram en avlång bröd form som rymmer ca 1½ liter. Smöra den och mjöla den. Häll i hälften av den ljusa smeten, all den mörka och till sist resten av den ljusa. Ta skaftet på en kniv och dra mitt i formen i en guppande rörelse så att du får fina mönster i kakan när den blir klar. Grädda kakan på 165°C i ca 90 minuter. Testa med en provnål om den är helt torr. Ta upp den ur formen och låt svalna.