söndag 30 mars 2014

Barkmjöls limpa

Det har bakats en hel del bröd med barkmjöl i det sista och denna väldigt goda limpa blir det sista jag kan baka med mjölet jag har kvar. Imorgon kommer jag utlysa en tävling där man kan vinna lite barkmjöl och kanske våga sig på att baka några av mina recept.
Barkmjöls limpa - 1 liten limpa

10 g jäst
525 g vatten
½ dl sirap
15 g salt
550 g vetemjöl
100 g grahamsmjöl
100 g barkmjöl

Rör ut jäst och sirap i lite av vattnet. Häll upp resten av vattnet. Väg upp alla mjölsorterna och vänd ner ihop med saltet. Knåda till en smidig deg. Låt jäsa 1 timma. Smöra formen med smör. Forma degen till en längd och lägg i formen. Låt jäsa 30 min. Värm ugnen till 225°C och grädda brödet i ugnen i 30-35 minuter. Termometern skall visa 92-96°C inuti brödet när det är klart. Låt svalna helt innan du skär.