söndag 9 mars 2014

Aberffraw biscuits - Snäckkakor

Som ni säkert vet är jag väldigt förtjust i gamla lokala recept. Dessa blev jag tipsade om i The Great British Bake Off.  Kakorna kommer från Aberffraw, på ön Anglesey i Storbritannien. De är enkla mördegskakor, som trycks ut i skalet av pilgrimsmusslor, för att få ett vackert mönster. Så sött och prinsessigt. Mina döttrar är som tokiga!
Aberffraw biscuits -  10 st
(Snäckkakor)

125 g mjukt smör
75 g socker
1 krm salt
200 g vetemjöl

+ 50 g socker att doppa i

Vispa det mjuka smöret ihop med sockret. Tillsätt salt och vetemjöl och knåda ihop degen. Låt vila i kylskåpet 30 min. Dela degen i 10 bitar och rulla små bullar. Doppa ena sidan av bullen i strösocker och tryck samma sida med handflatan mot snäckskalet. Kakan blir ca 7 cm i diameter. Ställ kakorna med den räfflade sidan uppåt på ett bakplåts papper. Låt dem vila i kylen 30 min. Om kakorna inte får vila kallt, har de lättare att tappa den räfflade formen från snäckan.

 Grädda kakorna på 175°C i 15-20 minuter.