tisdag 11 februari 2014

Hemmagjorda Oreo cookies

De här små kakorna tog mig två satser innan jag lyckades få till den perfekta smeten. Naturligtvis har jag sneglat på amerikanska bloggar för att få lite idéer. Dessa valde jag att göra lite högre än vad som är brukligt och jag tycker att de blev ganska tjusiga och goda. De får bli ett bidrag till denna månads tema på Söta Saker, som är vardag.Hemmagjorda Oreo cookies - 20 st

150 g socker
125 g smör
1 ägg
200 g vetemjöl
50 g kakao

Fyllning:
125 g smör
125 g florsocker

1 tsk vaniljsocker

 Vispa mjukt smör och socker till en fluffig och krämig massa. Tillsätt ett ägg och vispa. Vänd ner vetemjöl och kakao och knåda ihop till en fast och härlig deg. Platta ut den till en 0,4-0,5 cm tjock kaka och ställ in i kylen i 30 min.

Stansa kakor om ca 4-5 cm i diameter. Jag använde locket från en kryddburk. Det blir ca 40 kakbottnar. Ställ in i kylen igen tills ugnen har blivit tillräckligt varm (en kvart räcker). Grädda på 175°C i 15-20 min. Låt svalna helt på galler.





Vispa det mjuka smöret med flor- och vaniljsocker. Fyll en spritspåse och spritsa på en tsk stor klick på hälften av kakbottnarna. Tryck på den andra kakbotten försiktigt. Servera.