onsdag 8 januari 2014

Rensadel med svartvinbärssås

Innan jag lagade den här himmelska rensadeln (och det var en kalvrensadel jag tillagade, måsta tilläggas) hade jag bara ätit ren som pålägg, eller som renskav. Jag förväntade mig att köttet skulle vara något segare och dofta "kofta". Jag hade helt fel. Köttet är väldigt likt hjortkött och doftade helt neutralt. I och med att det var första gången jag alltså lagade ren på detta sätt, bestämde jag mig för att vara helt neutral med kryddningen och istället servera köttet med en mustig sås och en potatiskaka med getost. Alltsammans passade toppen till.
Rensadel med svartvinbärssås -6-8 port

1 kalvrensadel
salt
peppar
1 dl olja
2 dl vitt vin

 Börja med att ta av hinnan från sadelns ovansida, gärna med en filé kniv. 
Tar du inte bort hinnan kommer köttet få ett segt lock, som gästerna inte kan skära igenom.

Har du tur så har du fått med innerfiléerna och de sitter på andra sidan sadeln. Jag hade tur! Salta och peppra hela härligheten. Ta en ugnsplåt och häll på oljan. Låt plåten bli ordentligt varm på ca 250°C och bryn sadeln i ugnen på ovan sidan. Sänk nu värmen till 150°C och vänd sadeln på att ryggen är uppåt. Häll på vinet och låt sadeln stekas i ugnen ca 1½-2 timmar.

Använd en termometer och stick in den i en av ryggfiléerna. 
När temperaturen visar 65°C är det dags att ta ut köttet.Täck med folie och låt köttet vila 30 minuter.

 Skär nu loss ryggfiléerna från sadeln. Arbeta försiktigt och se till att få med allt kött.

 Ryggbiffarna uttagna.

 Och finns det filéer på andra sidan tar du försiktigt bort dessa. Skär allt i vackra små skivor.

Svartvinbärssås - ½ liter

50 g vetemjöl
50 g smör
1 liter sopp-/oxbuljong
½ liter rött vin
salt
svartpeppar
50 g svartavinbär
Låt smöret smälta ner och rör i mjölet. Låt puttra i ca 3 minuter. Mjölet skall bara få en lätt ljusbrun färg. Vispa i buljongen och häll i vinet. Peppra rejält. Låt nu såsen koka upp och sänk sedan till lägsta värme och låt koka ner tills en halvliter kvarstår. Detta kommer ta 2-3 timmar. Smaka av med salt och vänd ner de svarta vinbären. Låt koka ca 5 min så att de spricker och sprider sin vackra färg.

Jag tycker om mycket sås på min tallrik!