söndag 26 januari 2014

Mumsig sushi

Sushi hade jag lagat hemma mycket oftare om det inte hade varit för att det är lite pilligt. Ungarna efterfrågar dessa fina små rullar och järpar oftare än vad man har ork till att göra. Grytor är nog mer min grej, men sushi är ju så himla gott.

Här kommer lite idéer till pålägg i övrigt är det bara att följa mitt Västkustsushi recept.

Det blir så här mycket mat!

 Här har vi en variant med gurka och rökt makrill.

 Uramaki - eller California roll, med riset utåt. Lägg noribladet nedåt, trava på riset och lägg lite plastfolie på. Platta till med handen så att riset fastnar väl. Vänd upp och ner.
 Uramaki fyllningen - gurka med hackade räkor.

 3 st tunt skivade pilgrimsmusslor, som har fått marineras i limejuice 1 timma. Detta har jag blandat med lite hackad chili. Travas på risjärpar. I botten har jag lite vetegräs som dekoration. Går ju bra med isbergssallad om man så vill.
Makirullar - till vänster med gurka, hackade räkor kryddade med cayenne. Till höger makirullar med makrill och gurka.

 Uramaki med räkor och gurka.

 Serveras snyggt med picklad ingefära, rostade sesamfrön och ljus soja.

Ca 35 bitar blev det.