söndag 12 januari 2014

Älgkorv

Nyligen fick vi leverans av älgkött. I år bad jag min jägare om lite extra ben att göra sås på och han la vänligt nog med skivad hals. Här fanns det rejält med kött på och detta nyttjade jag omgående till att göra korv av. Jag kryddar korvarna snällt med hemmagjort örsalt. Här är det fritt fram att hacka ner lite rosmarin och salvia, eller tillsätta cayennepepar om man vill ha lite djupare, eller starkare smak.
Älgkorv - 8 st

ca 2 m svinfjälster
900 g älgkött
200 grisspäck
20 g örtsalt
1 tsk malen svartpeppar

Följ instruktionerna för korvtillverkningen här.





  Jag väljer att grovmala köttet. Det går mycket bra att finmala det också. Massera in kryddorna i köttet och låt kylas.

  Överfyll inte korvarna, så går det lättare att forma dem, samt att fyllningen inte flyger ut när du steker dem. Låt korvarna gärna vila i kylen i minst 4 timmar innan stekning för smakens skull.

Stek korvarna i smör och servera med potatissallad.