måndag 11 november 2013

Bön- & korvgryta

Den här grytan går även under namnet Skridskogryta och är ungarnas favorit. Historien bakom Skridskogrytan är att barnen var hemma hos svärmor och hon gjorde en liknande gryta som de fick äta till lunch. De vägrade äta: "äckligt, av bönor fiser man, bönor är torra". Svärmor packade grytöverskottet i en matlåda till mig. Dagen efter åkte jag iväg med ungarna för att åka skridskor och värmde grytan och stoppade den i en termos. När deras magar började kurra vräkte de i sig den. Jag hörde inga klagomål och sedan dess försöker de få med den på veckomenyn oftare än jag hinner laga.
Bön- & korvgryta - 5 port

250 g borlottibönor
2 Kranjska korvar
75 g kallrökt kött
2 lökar
1 selleristjälk
1 morot
2 lagerblad
2 msk tomatpuré
1 msk paprikapulver
½ tsk svartpeppar
salt
1 liter vatten/buljong

Blötlägg bönorna över natten och skölj dem.

Fint kallrökt fläsk och rökta Kranjska korvar är en delikatess. De går att få tag på välsorterade utländska butiker, saluhallar mm. Bor du i Göteborgsområdet måste jag naturligtvis rekommendera att du tar dig till Sävedalens Chark.

Hacka lök, morot och selleristjälk fint och glasera på svag värme i lite olja. Använd en kastrull om minst 4 liter till denna grytan. Tillsätt tomatpuré, paprikapulver och lagerblad. Skär det rökta köttet i mindre bitar och vänd ner i grytan ihop med bönorna. Häll på vattnet och låt nu koka i 1 timma. Rör om då och då. Skiva korvarna i skivor och vänd ner i grytan. Smaka av med salt och peppar och låt koka ca 20 minuter till.

Doppa nybakat bröd i såsen och vräk i dig av denna smaskiga höst- och vinterrätt.