tisdag 1 oktober 2013

Öronmussling paj

Förra veckan var jag och min kollega ute på lunchen i skogen utanför jobbet och letade svamp. Varje höst brukar vi plocka drivor av trattisar, som vi kokar soppa på och äter till lunch nästkommande dag. I år råkade vi på världens vackraste svamp: Öronmusslingen. Jag inleder inlägget med några bilder direkt från skogen.


Visst ser de ut som liljor? Öronmusslingen är något omdebatterad. Tydligen har det skett dödsfall i både Japan och Kina, men det har senare visat sig vara en annan svamp personerna hade ätit och i ett annat fall har personerna lidit av svåra njurproblem. Att tillägga: även vanlig trattkantarell har lätt att ta upp gifter från sin omgivning, som njurkänsliga kanske bör undvika. Trots detta så sprids skräckhistorier på nätet, men då vi i Sverige inte har haft några omdebatterade dödsfall där man kunnat förväxla denna bohuslänska landskapssvamp, så känner jag ingen större oro. Att tillägga - denna svamp smakar bacon när man stekt den - JA! På riktigt! Bara det är värt att gå in med livet som insats!
 Trattkantarellerna är också på väg upp, men inte riktigt i några stora mängder än.

 Det blev en fin liten skörd på öronmussling, trattkantareller och lite gul taggsvamp.

Öronmussling paj - 28 cm form

Pajdeg:
1 ägg
1 nypa salt
80 g rumsvarmt smör
200 g vetemjöl

Fyllning:
1 liter öronmussling (gärna blandad med annan svamp)
1 klick smör
3 dl grädde
2 ägg
2 nävar riven ost
salt
peppar
½ tsk paprikapulver

Gör i ordning pajdegen enligt anvisningarna här.

 Öronmusslingen torrsteker jag först, för att bli av med vätskan och tillsätter sedan lite smör och saltar.

Jag kör på knaperstekt och man kan inte hålla fingrarna i styr, jag åt upp säkert 1/3 innan jag slängde ner härligheten i pajen. De övriga svamparna stekte jag i en separat stekpanna. Kavla ut degen och lägg den över pajformen (räcker till drygt en 28 cm form). Picka den med en gaffel och grädda i ugnen på 200°C i 10 min. Vispa ihop ägg och grädde, salta, peppra, krydda med lite paprikapulver. Lägg svamp i botten på pajskalet. Häll på äggsmeten och strö över riven ost. Baka i ugnen ytterligare 40 minuter, eller tills pajen fått fin färg.

 En vanlig enkel paj utanpå, men så läcker inuti.
Efter denna läckra måltid upplevde jag varken njursmärtor, eller yrsel, 
men kollegorna fortsatte fråga efter min hälsa resten av veckan.