torsdag 24 oktober 2013

Beignets de crabe - Krabbmunkar

Några av er har kanske undrat vad jag gjorde av alla de där krabborna vi var ute och fångade i slutet av september. Jag ligger ju lite efter med inläggen. Av klorna gjorde jag de här krabbmunkarna och av lever och krabbkött gjorde jag krabb bisque. Bisquen blev en väldigt kladdig historia, som slutade med väldigt gott resultat. Men jag får nog göra om receptet något innan jag kan dela med mig utav det. De små munkarna däremot skall ni få ta del av. Receptet kommer från Michel Olivers La Cuisine est un jeu d'enfants.

Beignets de crabe - ca 25 st
(Krabbmunkar - Krabbkakor)

200-250 g krabbkött
2 dl vatten
50 g smör
1 tsk salt
120 g mjöl
3 ägg
6 dl olja
Har du inte färsk krabba kan du naturligtvis köpa krabba på burk. 
Rensa klorna på krabbkött och ställ åt sidan.

Degen: koka upp vatten, smör och salt. Vänd ner mjölet och rör frenetiskt för att undvika mjölklumpar. Använd gärna en visp. Sänk till låg värme. När du har fått en homogen smet kan du gå över till att röra med en träslev. Fortsätt röra ordentligt ända tills smeten släpper från grytans kanter. Vänd ner krabbköttet och rör om. Vänd ner ett ägg i taget och fortsätt röra tills äggröran har sugits upp i smeten. Du får en ganska kladdig munk smet.

Hetta upp olja i en kastrull eller liten stekpanna. Klicka ut smet i den heta oljan och låt friteras väl på båda sidorna.
Är du osäker på om de är klara kan du ta upp en munk och dela. 
Är degen fortfarande kladdig får munkarna friteras en stund till. Låt dig inte luras av färgen.
Låt rinna av på hushållspapper innan du serverar.

Vill du läsa receptet på franska klickar du på ovan bild för att förstora.