tisdag 24 september 2013

Langues de chat - Kattungor

Mjau, dags för småkakor. Dessa små krispiga godingar får man inte nog av. Jag har ett sanlöst överskott av äggvitor i frysen och har börjat rota bland mina prövade och oprövade recept, för att göra av med dem en gång för alla. Ni ser här nedan! Det räcker säkert till 242 maränger och vem vill äta maränger dagarna i ända? Det har blivit dags att tina påse för påse och jag återkommer med fler recept inom kort.
Langues de chat - ca 60 st
(Kattungor)

200 g smör
150 g vetemjöl
200 g florsocker
1 msk vaniljsocker
1 nypa salt
200 g äggvitor (6-7 st)
Smält smöret på låg värme. Låt svalna helt. Sikta ihop vetemjöl, florsocker och vaniljsocker. Vänd ner de ovispade äggvitorna och strö på en nypa salt. Vispa ihop (gärna med en mixer). Tillsätt det avsvalnade smöret lite i taget, vispa för hand tills smeten helt sugit upp fettet. Ställ smeten kallt i ca 2 timmar.

Förbered två bakplåtspapper. Du kan antingen spritsa ut smeten på bakplåtarna, eller använda tesked. Tyllen på spritsen bör vara mellan ½-1 cm. Spritsa 5-7 cm långa korvar, som är max 1 cm breda. Efter ett par sekunder kommer korven kollapsa och du får en platt kaka som är ca 3 cm bred och 10 cm lång. Ta höjd för detta när du spritsar - det behövs utrymme mellan kakorna. Spritsa 15 kakor på varje plåt. Medan den ena plåten bakas, spritsar du den andra och byter tills du är klar. Totalt blir det 4 plåtar.

 Efter att ha provat att spritsa, använda plastpåse med avknipsad kant, beslöt jag mig för
 teskeden och den tyckte jag att det var lättast att behandla den något rinniga smeten med.

Grädda i ugnen på 200°C i ca 7 minuter. När kakorna har fått en gyllenbrun cirkel 
runt sig är det dags att ta ut dem. Låt svalna på galler. Förvara i burk. 


Originalreceptet kommer från Sèbastien Boudet.