onsdag 28 augusti 2013

Zwetschgendatschi med kvarg - Plommonkaka

Min mammas mosters recept på denna Bayerska delikatess är det klassiska sättet att laga kakan på, men denna med kvarg har jag snappat upp i en av mosterns tyska damtidningar. Då jag är helt galen i denna sviskonkaka måste jag så klart ha med de här receptet också. Sviskonsäsongen är nu, så det är verkligen ett måste.

Zwetschgendatschi med kvarg

Deg:
150 g kvarg
1 dl olja
1 ägg
½ dl mjölk
80 g socker
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
300 g mjöl
3 tsk bakpulver

Topping:

1 kg plommon (helst sviskon eller andra köttigare plommonsorter, Victoria kan vara bra)
30 g brynt smör
florsocker
Blanda alla ingredienserna till degen. Det blir en underbar deg! Smörj en ugnsplåt ORDENTLIGT med smör. Tryck ut degen. Jag använder en plåt med storleken 35x26 (alltså något mindre än en vanligt ugnsplåt).

Kärna ur plommonen och sedan slitsar man plommonhalvorna, så att hela plommonet fortfarande hänger ihop. Lägg nu ut plommonen över degen. Grädda på 200°C, 30 min. Sista 5 minuterna kan du sätta på grill så att plommonen får lite färg. Akta dock att degen inte blir bränd.

Så fort du tagit ut kakan skvätter du det brynta smöret över plommonen och strör snabbt florsocker över. Låt svalna lite innan hela familjen hugger i. Är plommonen lite surare kan man strö lite extra florsocker över. Lika gott kallt.