söndag 25 augusti 2013

Zwetschgendatschi - Bayersk sviskonkaka

Här kommer ett riktigt traditionellt bayerskt recept på plommonkaka. Det är inte vilka plommon som helst som används i den här kakan. Ni som försöker minnas lite från skoltyskan kanske vet att Zwetschgen betyder sviskon, medan det något mer ovanliga datschi betyder trycka ner/pressa. Det här är min mammas mosters recept på denna bayerska delikatess och hon ser alltid till att jaga München runt efter sviskon eller Zwetschgendatschi när jag kommer på besök sådär i början på sviskonsäsongen.
Jag brukar göra en sats deg när jag gör kakan i en rund form och dubbel deg när jag vill göra kakan på en plåt. Traditionellt sätt bakas kakan i en rektangulär form och man äter den i fyrkanter. Nedan finns angivelserna för båda mängderna.

Zwetschgendatschi - (ca 10 pers)
(Bayersk sviskonkaka)

Deg:
10 g jäst
60 g ljummen mjölk
1 ägg
1 nypa salt
25 g socker
rivet skal av ½ citron
200 g vetemjöl
25 g mjukt smör

½ kg sviskon
(25 g brynt smör)
50 g florsocker

Smula jästen i en bunke. Häll på mjölken och rör ut. Tillsätt salt, socker, citronskal och vispa ner ägget. Vänd ner mjöl och knåda ihop till en deg. Arbeta ner det mjuka smöret. Knåda degen tills allt fett har sugits in i den och degen är slät och elastisk. Täck med en kökshandduk och låt jäsa till dubbel storlek i ca 1 timma.

Får du inte tag på sviskon till den här kakan, så kan man använda en annan fast plommonsort. Tex. Victoria. Använd inte mjuka plommon, då blir kakan blöt och kladdig. Skölj sviskonen, dela på hälften och kärna ur. Snitta varje halva ytterligare en gång.

Ta en rund form (jag använder en på 28 cm i diameter) och smöra den. 
Tryck ut degen över botten på formen. Låt jäsa ca 20 min. Värm ugnen till 180°C. 

Lägg nu ut sviskonen över hela degen. Börja med att lägga ut i kanterna och arbeta dig inåt. 

Baka kakan 40-45 min. De sista 10 minuterna kan man behöva höja värmen till  
200°C för att ge plommonen lite färg. Akta dock så att degen inte bränns och blir hård.

Pensla lite brynt smör över plommonen och strö florsocker över hela kakan. 
När den har svalnat strör du ytterligare florsocker över.


Angivelser för dubbel deg bakad på plåt:

Deg:
20 g jäst
120 g ljummen mjölk
2 ägg
1 nypa salt
50 g socker
rivet skal av 1 citron
400 g vetemjöl
50 g mjukt smör

1 kg sviskon
(50 g brynt smör)
100 g florsocker