tisdag 27 augusti 2013

Pistageglass

Även om sommaren närmar sig sitt slut, tänker jag inte sluta äta glass. Det äter jag gärna året runt, även om det är godare när det är varmt ute. Denna goda glass tillhör en av mina bästa skapelser. Krämig och god med mycket smak. Jag hade lite övermogen frukt i kylen som jag hackade ihop och la i botten och toppade med kanderade dadlar och hackade pistagenötter. En fruktsallad med glass blir ju aldrig fel.

Pistageglass

5 ägg
5 dl grädde
1 dl socker

Pistagemassa:
200 g skållade, naturella pistagenötter
50 g florsocker
2 msk honung
½ dl vatten

Följ anvisningarna i glasstillverkningen här. OBS! Notera att jag har minskat sockermängden i pistageglass receptet då det kommer mycket sött från pistagemassan.

Följ anvisningarna i pistagemassa tillverkningen här. OBS! Notera att jag har i mer pistagenötter för att få en fastare massa i pistageglass receptet.

När glassen är ihopvänd och massan ihopmixad, är det dags att förena dessa två. Vänd försiktigt ner pistagemassan i glassen.

Följ visp anvisningarna i glasstillverkningen här. När glassen är hård nog att göra kulor av är det bara att sleva upp.
Här serverar jag glassen inte enbart med färsk frukt utan även kanderade dadlar. Fantastiskt gott, som jag hittade recept på här. Ännu en bra sak att göra med omogna dadlar.