tisdag 20 augusti 2013

Kronärtskockor - så här tillagar och äter du dem

Jag har bjudit mina gäster på kronärtskockor några gånger, som förrätt och varje gång fått visa hur man äter dem. Senare har jag insett att jag kanske försatt dem i en pinsam situation. Det är nog inte så kul att bli bortbjuden och få äta något som man inte har en aning om hur man skall äta. Nåväl, man får hoppas att de numera är berädda på att "allt" kan hamna på bordet när jag är i farten. Hemma hos oss är detta barnmat. Mina ungar bönar och ber om de råkar få syn på dem i butiken och nu när det är säsong kokar vi dem varje vecka. För dig som aldrig har ätit: kronärtskocka smakar lite som potatismos och majs...milt och gott. Se till att få tag på den något mer robusta sortens kronärtskocka, då den med tunnare blad äts hel och har inte så mycket mat på bladen som denna. Recept på den andra sorten hittar du här.
Att koka kronärtskockor - 4 port

4 kronärtskockor
1 tsk salt
100 g smör
 
 Hugg eller bryt av stjälken.


 Skär av toppen på kronärtskockan.

 Klipp av de kvarstående spetsiga topparna.

 Skölj ordentligt.

 Har man en kastrull där kronärtskockorna kan pressas ner så att de inte flyter upp 
- toppen! Lägg ner dem i saltat vatten och låt koka 35-45 minuter.

 Picka med en kniv eller provnål. Det skall vara mjukt i botten.

 Servera på tallrik. Dra hela tiden av blad från den yttre raden.

 Doppa den tjocka bottenbiten i smält smör (vi varken skirar eller bryner smör, bara smälter).

 Denna biten skall in i munnen.

 Dra det mosiga mot nedertänderna.

 När det bara är lite tunna blad kvar utan något att äta på kan du dra av resten och slänga.

 Nu har du kommit ner till skägget.

 Ryck loss och släng.

Och här har du din kronärtskocks botten, som du droppar lite 
smält smör över och saltar innan du smaskar i dig den.