lördag 31 augusti 2013

Inlagd gurka i ättikslag

Vill man ha ett snabbt och säkert resultat är inläggning i ättika ett snabbt och säkert alternativ. Tror aldrig att jag har hört att någon misslyckas, men jag kan ju ha fel. Jag kommer ha en sekvens av efterföljande inlägg som handlar om just inläggningar; mjölksyrade och inlagda i vassle. Kika på dessa innan du bestämmer dig för hur du vill lägga in dina grönsaker.
Inlagd gurka i ättikslag

1 kg skivad gurka

Saltlag:
1 liter vatten
1 dl salt

Ättikslag:
1½ dl ren ättika 24%
4 ½ dl vatten
4 dl socker
1 tsk senapsfrön
hallonblad (vinbärsblad, ekblad, lagerblad)


Börja med att rengöra, skiva upp och finfördela dina grönsaker. Skall du lägga in morötter, blomkål, broccoli så skall man blanchera dessa snabbt, så att de inte blir för hårda när man skall äta av dem. Dagen till ära har jag slanggurka, vanligast är att man använder västeråsgurka om man lägger in gurkor.

Koka upp vatten och salt. Rör ut saltet. Låt svalna helt. Häll nu saltlagen över gurkorna och låt stå kallt i ett dygn.

Se till att burkarna är urtvättade och sterilisera dem gärna i ugnen på 100°C i 30 minuter. Häll av saltlagen och lägg gurkorna i burkar. Stoppa in lite trevliga blad på sidorna och strö på lite senapsfrön. Allt för den goda smaken.

Nu är det dags att koka ättikslag. Var noga med att du använder rätt styrka för det finns olika. Följande info kommer från Perstorp Ättika:

1 dl ren ättika 24% + 1 dl vatten ger 2 dl 12% ättiksprit
1 dl ren ättika 24% + 3 dl vatten ger 4 dl 6% inläggningsättika

Koka upp ättika, vatten och socker. Häll lagen rakt över grönsakerna och lägg locket på.
Denna har jag smaksatt med 2 st nejlikor och så har jag lagt i några ekblad.
Låt svalna och förvara i kylskåp. Efter 3 veckor har dina grönsaker blivit klara och nu kan du börja mumsa. Hållbarheten är mellan 6-12 månader.

Receptet kommer från Vår Kokbok 1993.