måndag 24 juni 2013

Rabarbersaft


Lagom inför den stundande semestern har rabarber plantorna fullkomligt exploderat. Jag har bakat paj så att jag inte riktigt längre är sugen på det (hör och häpna), så därför skall det nu bli rabarbersaft.

Rabarbersaft - ca 1,2 liter

2 kg rabarber
½ liter vatten
2 citroner

+ 600 g socker/liter vätska

 Plocka och skölj dina rabarber. Ta fram en stor 5-6 liters kastrull.

 Skär rabarbern i små bitar. Häll på vatten. Tvätta och skrubba dina citroner väl. Pressa ut saften 
och akta så att inga kärnor följer med. Pilla bort kärnorna ur frukten och släng med dem ner i grytan.

 Låt koka upp och låt sjuda ca 15 min.

 Sila vätskan, pressa ordentligt. Kasta inte bort fruktköttet - det skall vi göra sylt av i nästa inlägg!

 Mät vätskan innan du häller tillbaka den i kastrullen. Jag fick ut ca 0,75 liter vätska enligt ovan mängd frukt och vatten. Detta innebär att jag häller i 450 g socker. Låt vätskan koka upp. Skumma ordentligt så att alla orenheter tas bort ur grytan. Låt saften koka ca 10 min.

Häll upp saft i steriliserade flaskor. Det blev 1 full flaska och en liten till. 
Förvaras svalt. Saften späder du med ca 5 delar vatten.

Recept med inspiration från Jan Hedh.

Vill du sätta på proffsiga etiketter på dina flaskor så hittar du dem på nedan länkar:
Sweet Preservation
World Label
Limeshot Design