måndag 17 juni 2013

Körsbärstarteletter

Äntligen är körsbären här! Den korta säsongen gör att jag varje år föräter mig på dem och det är väl först så här i juni som jag börjar bli sugen igen. Ja, jag har gjort det igen. Jag har satt i mig 3 kilo den senaste veckan, suget börjar dämpas och jag kan äntligen börja baka med dem istället för att proppa munnen full.
Körsbärstarteletter - 12 st

Pasta Frolla:
1 ägg
60 g socker
80 g rumsvarmt smör
200 g vetemjöl

1 nypa salt

1 sats Crème Pâtissière

ca 700 g körsbär

Tillaga Crème Pâtissière enligt anvisningarna.


 Vispa ägg och socker krämigt. Tillsätt det rumsvarma smöret och mixa ihop. Strö över vetemjöl 
och salt och knåda ihop till en smidig deg. Forma till en boll, platta till och slå in i en fryspåse 
och ställ i kylen i minst en timma. Du kan också göra degen ett par dagar i förväg.

 Kavla ut degen på mjölat bakbord till en ca 4 mm tjock botten och tryck ut rundlar 
ca 10 cm i diameter. Du får anpassa rundlarna efter dina formar. 

 Tryck ut rundlarna i formarna och ta bort eventuell överflödig deg. Nagga botten i formarna.

Fyll formarna med vaniljkrämen och ställ dem i ugnen på 200°C och baka i 20 min.

Låt svalna helt innan du petar ut tarteletterna ur sina metallformar. Dekorera med ca 7 urkärnade körsbär i varje form.