onsdag 8 maj 2013

Pytt i panna med oxtunga och sidfläsk

Vi har smaskat i oss större delen av oxtungan (dvs. jag själv och 8-åringen) och nu är tungspetsen kvar och den väljer jag att använda i en pytt i panna. Jag är lite rädd för mannens reaktion, som knappt har vågat öppna kylskåpet när han såg oxtungan ligga där, men när jag idag frågade vad han och den kräsna 6-åringen tyckte om pytt i pannan så blev svaret "bästa någonsin". Först då avslöjade jag att det var oxtunga i...hi hi.
Pytt i panna med oxtunga och sidfläsk - 5 port

1 kg fast potatis
250 g kokt rimmad oxtunga
250 g rökt sidfläsk
1 gul lök
1 msk hackad persilja
salt
peppar

Tillbehör:
inlagda rödbetor
4-5 stekta ägg
sallad

Koka potatisen med skal på. Skala och tärna potatisen. Skiva oxtunga och sidfläsk i tärningar. Hacka löken. Stek löken kort i lite olja. Häll på potatis, oxtunga och sidfläsk. Bry lite lätt. Salta, peppra och strö över persilja. Vänd upp blandningen på en ugnsplåt och gratinera i ugnen 10-15 minuter på 225°C. Under tiden steker du äggen i lite olja.

Servera pytt i pannan på klassiskt vis med inlagda rödbetor och stekt ägg. Vi har förmånen att servera denna smaskiga pytt i panna med egeninlagda rödbetor och manchésallad från trädgården.