lördag 13 april 2013

Pollo cacciatore

Börjar jag bli tjatig med mina italienska inlägg? Jag är inte klar än. Jag hittade ju så mycket gott på marknaderna, som jag har släpat med mig hem att det kommer ännu mer framöver. Kycklingen har jag inte tagit med mig från Italien, men jag hade kyckling över hemma, så vi kör på det italienska spåret där med. Pollo cacciatore är jägarens kyckling som tillagas i gryta och snabbt går det. Jag använde ekologisk kyckling, som är något större än de vanliga butiks-stackarna. Brösten använde jag i ihop med zucchiniblommorna och här kommer då resten av delarna. Använder du butiks-stackare kan du behöva en hel kyckling.

Pollo cacciatore - 4 port

kycklingdelar: 2 vingar, 2 lår, 2 ben
1 hackad gul lök
1 finhackad stjälkselleri
2 vitlökar
1 lagerblad
1 tsk oregano
1 tsk rosmarin
100 g pancetta (kallrökt sidfläsk)
1 dl vitt/rött vin
4-500 g krossade tomater
2-3 dl kycklingbuljong
salt
peppar
½ tsk socker (vid syrligt vin)

Bryn kycklingen i en gryta. Ta ut från grytan och ställ åt sidan. 
Stek den hackade löken och sellerin mjuka och glansiga.

 Härlig pancetta från Italien. Skär ett par skivor i småbitar.

 Vräk ner det i grytan ihop med kryddorna och vitlöken. Ta även med svålen från pancettan
(om du får med någon sådan). Den ger extra god smak.

Lägg ner kycklingen i grytan. Häll på krossade tomater, vin och buljong. Det skall inte täcka helt.
Låt koka på svag värme i ca 30 min (butiks-stackare kokas något kortare). Servera med kokt ris.