fredag 12 april 2013

Friterade zucchiniblommor med ricottafyllning

 Friterade zucchiniblommor är en riktig italiensk specialitet. Jag spanade in dessa på marknaden och det riktigt skriker vår om dem så jag köpte med mig en bunt. Det kan inte annat än att bli gott.
Friterade zucchiniblommor med ricottafyllning - 15 st

15 späda zucchini med blomma
250 g ricottaost
1 chili
salt
peppar

Frityrsmet
10 g jäst
120 g mjöl
3 dl vatten

½ liter olja för friteringen

 Öppna blomman försiktigt. Helst skall du inte riva sönder de sköra blombladen 
utan peta med fingrarna så att du når pistillen.

 Ryck ut pistillen (den bryts lätt av med två fingrar). Skölj blommorna i vatten och lägg dem i iskallt vatten i kylen. Blanda ihop ingredienserna till frityrsmeten och låt jäsa 30-40 minuter i rumstemperatur.

 Ta ut blommorna ur vattnet och skaka lätt ut vätskan. Mosa ihop ricotta, finhackad chili, salt och peppar. 
Fyll blommorna med en klick av fyllningen, använd gärna en spritspåse.

 Snurra ihop toppen.
 Ta tag i botten och doppa i frityrsmeten.

 Doppa blommorna i het olja och fritera gyllenbruna på båda sidor.

 Servera varma.


Här serverar jag blommorna med en skiva stekt kycklingbröst och tunt skivade zucchini som jag har kryddat med lite örtsalt och pressat på lite apelsinsaft.