torsdag 11 april 2013

Bolognese

Den här stackars rätten, som många lagar på 20 minuter, kommer sällan till sin rätt. En bolognese måste koka länge för att få ihop alla smakerna. Jag lagar aldrig spaghetti med köttfärssås, men 6-åringen har lagt sitt val på veckomenyn, så då får det bli det. Idag lagade jag dubbelsats så att jag även har bolognese till morgondagens lasagne.
Bolognese - 5-6 pers

1 kg köttfärs (bland-, nöt-, älgfärs)
2 hackade gula lökar
1 hackad selleristjälk
1-2 hackade vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
400 g krossade tomater
1 lagerblad
1 tsk timjan (basilika, oregano)
salt
peppar
2-3 dl oxbuljong (eller vatten + märgben)

Börja med att steka löken och selleri tills de är glansiga på låg värme. Strö på lite salt i slutet och karamellisera. Tillsätt vitlök och tomatpuré och stek med detta så att man får bort det fräna i purén. I en stekpanna bredvid bryner du köttfärsen och tillsätter till lökblandningen varteftersom den blir klar. Stek gärna i omgångar, så att köttet inte börjar koka.

Tillsätt övriga kryddor. Häll på krossade tomater och buljong. Har du ingen buljong kan du hälla på vatten och lägga med ett par märgben. Du kan koka bolognesen på spisen i 2 timmar, rör då och då. Jag väljer att koka den i ugnen i 3 timmar. Du ställer jag ett bakplåtspapper mellan grytan och locket. Rör endast en gång efter halva tiden. Smaka av sältan och pepparn.

6-åring nöjd och glad!