torsdag 4 april 2013

Bagels

Det var längesedan jag bakade portionsbröd och de här däck liknande små rackarna är en favorit i vårt hushåll. Första gången jag åt bagels måste ha varit vid 19 års ålder när jag besökte en väninna i Toronto, Kanada. Vi åkte till en mataffär av storleken 4 fotbollsplaner. Det första som chockade mig var alla välpolerade, vaxade och onormalt stora äpplen som låg i perfekta rader på fruktavdelningen. 
När vi kom till brödavdelningen blev jag lika chockad av att se alla sorters bagels som låg i lika många perfekta rader på brödavdelningen. Jag minns inte om de hade några andra bröd, men bagels fanns i drivor med alla sorters mjöl och frön på som man kan tänka sig. Dessa var också den enda sortens bröd jag åt under min tre veckor långa vistelse där. Bagels passar verkligen till allt, så gör ingen plutte sats. Satsa gärna dubbelt, för de går åt.
Bagels - 14 st

Matningen:
250 g levain
170 g mjöl
80 g vatten

Bakningen:
2 ägg
1 msk honung
20 g salt
375 g mjölk
750 g mjöl
250 g levain från ovan
50 g smör

Topping:
1 vispat ägg
2 msk frön (vallmo, sesam, fänkål, kummin, pumpafrön, solros...)

Knåda ihop din levain och låt den jäsa ca 8 timmar. Ta 250 g levain till bakningen och ställ in resten i kylen. Vispa ihop ägg med honung och salt. Tillsätt mjölken och rör ner mjölet. Tillsätt levainen. Knåda kort och låt autloysa/vila i 1 timma. Ta fram smöret ur kylskåpet under tiden och låt det blir rumstempererat.

Spara en liten bit deg (levain) till nästa bak. Klicka nu ut smöret över resten av degen och knåda igenom den väl, tills allt smör har sugits in och degen har blivit elastisk (se filmsnutt med fransk knådmetod här).Olja in den lätt och låt jäsa 2 timmar,med vikningar efter den första timmen.

 När jäsningen är klar delar du degen i 14 bitar och formar runda jämna bullar.

 Tryck in fingret mitt i bullen, pressa igenom det så att det går hål på bullen.

 Bredda hålet med hjälp av båda fingrarna. Dra degen mellan fingrarna, 
så att den spänns ut, men inte så hårt att den går av.

 Hålen skall bli minst 2 cm stora, gärna större. Lägg dem på ett bakplåtspapper att jäsa. 
Låt jäsa övertäckt i  1½ timma.
 När jäsningen är klar har hålen blivit märkbart mindre och de kommer krympa ytterligare.

 Koka upp saltat vatten i en 3 liters kastrull. Lägg ner bullarna om 3 och låt sjuda i vattnet ca 1 minut 
(30 sekunder på var sida, vänd försiktigt med en hålslev). Bullarna kommer puffa upp sig avsevärt.

 Ta upp bullarna med hålslev och lägg upp dem på bakplåtspappret igen. Pensla med uppvispat ägg och 
strö på frön enligt tycke och smak. Baka dem i ugnen på 225°C i 20-25 minuter, tills de är gyllenbruna.

 Några med vallmofrön...
 ...och några med sesam.

 Dessa bullarna är inte kända för sin fluffighet. De är lite sega och har ett kompakt inkråm.

 Kvällsmacka...mums.