lördag 16 mars 2013

Rieska - norrländskt tunnbröd - Lappland

Bildkälla.
Projekt Baka Mig igenom Sverige fortsätter. Idag har jag bråttom, så det blir inte tunnbröd med surdeg, utan tunnbröd med jäst. Som ni märker så befinner vi oss fortfarande i Lappland och jag har fler bröd kvar att prova, som bakas i det här området. Om jag inte får fler förslag dvs. Någon om vet var man kan få tag på barkmjöl utan att behöva gå ut i skogen och fälla träd?

Namnet Rieska har sitt ursprung från Finland och det är det som är så bra med att ha grannar...man kan låna från varandra! Skillnaden mellan detta brödet och det tidigare tunnbrödet jag gjorde är att detta inte har några kryddor. Då jag skall göra lite norrländska tilltugg (tunnbrödsrulle), kommer jag göra plåtstora kakor. Du gör naturligtvis så stora du vill.


Rieska - 4 stora eller 8 mindre

50 g smör
5 dl mjölk
10 g jäst
1 tsk salt
½ dl ljus sirap
350 g rågsikt
450 g vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt

Smält smöret, tillsätt mjölken och låt värmas till fingervarmt. Lös upp jästen med vätskan. Tillsätt salt och sirap och rör ut. Blanda ihop mjöl med hjorthornssalt och knåda till en fin och spänstig deg. Låt jäsa i 45 minuter. Dela degen i så många delar du vill baka kakor utav. 

Se till att ha mycket mjöl på bakytan och kavla ut kakorna tunt. Tänk på att när du kavlar, så kavla något mindre än plåten. Kaveln plattar ut bra, sedan gör kruskaveln kakan ännu större och när du till sist lägger över kakan till plåten töjer du ut den ytterligare.

 Detta är lite för tjockt!

 Medan detta är perfekt. Glöm inte kruskaveln, annars kan brödet blåsa upp sig.

Använd gärna kaveln när du skall föra över kakan till plåten. 
Rulla upp den på kaveln och rulla sedan ut den på plåten.

Ugnen skall vara på 275°C och låt plåten eller bakstenen bli het innan du lägger på brödet.
Inget bakplåtspapper! Räcker med ett par minuter i ugnen på varje sida (ja, du måste vända, använd en stekspade, grilltång, bakvante). Så fort brödet visar en antydan till att få färg tar du omgående ut det. Detta brödet skall bli mjukt och därför lägger du det mellan två kökshanddukar så att det behåller fukten.

Originalreceptet har jag hittat här.