lördag 30 mars 2013

Färga ägg naturligt

Idag förbereder vi ägg för Påskdagens frukost imorgon. Vi brukar ha äggkrig på morgonen där varje person väljer sitt ägg och så kör man två och två. Siktar toppen på ägget mot varandra och krockar. Förloraren har en krossad topp och vinnaren med det hela ägget får möta nästa deltagare. Mycket populärt! När krockandet är klart äter vi äggen ihop med Pogača - påskbröd (se morgondagens inlägg).
I och med att man håller äggen hårt i handen funkar det inte med ägg målade med vattenfärg, eller tuschpenna. Naturliga färger ser dessutom mycket tjusigare ut - alla gånger!


Jag gör gärna mönster på äggen och då kan man använda olika blad. Med tanke på att det inte finns så mycket levande utomhus drar jag av några blomblad från påskriset. Forsythian drog jag in i huset för 2 veckor sedan och den har fått vackra gula blommor och några enstaka gröna blad. Har du persilja hemma kan du använda bladen, eller kanske någon krukväxt kan offra något blad till ändamålet?

Har du någon gammal nylonstrumpa i byrålådan är det dags att ta fram den. 
Lägg ett ägg i strumpan, lägg lite blad utstrött över ägget och knyt hårt.

Mest gillar jag att färga ägg med lökskal. Det blir väldigt snyggt. 
Ovan skal från gul lök och nedan skal från röd lök.
För alla färger gäller: koka i 8 minuter så att äggen blir hårdkokta.

Ägg målade med skal från gul lök, med vackra mönster. Färgen blir rostbrun. Kontrollera om äggen har färgats efter 8 minuter. Ställ annars kastrullen åt sidan och låt ligga och dra. Vänd gärna äggen ifall de flyter en bit ovanför vattenytan.





Ägg målade med skal från röd lök, med vackra mönster. Färgen blir lite varm choklad brun. Ställ kastrullen åt sidan och låt dra 30 minuter. Vänd gärna äggen ifall de flyter en bit ovanför vattenytan. Äggen blir väldigt snabbt färgade av det gula skalet, men den röda behöver ligga ca 30 minuter.



Ägg målade med 1 msk gurkmeja i vattnet.












Föregående år har jag även målat ägg med blåbär, det blir vackert blått. Man skall tydligen kunna använda rödkål också och få till en blå färg, men detta har jag inte testat. Jag har försökt att få till en grön färg och kokat med spenat, men det blir en ytterst liten aning grönare än vitt, så det var ingen hit. Sedan har jag planer på att koka med rödbeta, som har en stark färg. I år har vi ägg så det räcker, så jag får leka med detta nästa år.

Tipsa mig gärna om du har testat att färga med någon annan matvara.