måndag 25 mars 2013

Glissade - Choklad Pudding

Det här fina receptet kommer från den franska kokboken: La Patisserie est un Jeu d'Enfants (Bakning är en barnlek) av Michel Oliver. Jag blev tipsad om boken på bloggen 101 Cookbooks och skaffade mig omgående ett eget exemplar av boken. Den viktigaste ingrediensen i receptet är saltet - glöm för guds skull inte detta. Välj gärna en god choklad, för detta kan inte smaka gott med något som heter block i förnamn. Jag som inte är en chokladälskare (skulle aldrig få för mig att äta en rå chokladbit) älskade verkligen denna dessert. Jag har nog aldrig ätit en så god choklad pudding.
Glissade - 6-8 port

170 g mörk choklad
60 g vatten
60 g socker
60 g smör
½ tsk havssalt
2 ägg

Valfritt:
2 dl lättvispad grädde
Lägg choklad, vatten, socker och smör i en bunke, eller skål ovanpå ett vattenbad. Låt sakta smälta ihop. Vispa så att det blir lent och fint.

Under tiden separerar du äggen. Vispa äggvitorna med saltet tills det blir fast skum. När chokladen har smält klart vänder du ner äggulorna en i taget och vispar hastigt. Vänd nu ner äggvitorna lite i taget med en slickepott och vänd försiktigt för att bibehålla luften och fluffigheten.

Häll upp desserterna i snygga glas eller portionsformar. Ställ dem i kylen några timmar. 
Toppa gärna med lite vispad grädde.

 Originalreceptet säger 2 portioner - du skojjar! Ingen i vår hungriga familj orkade äta 
en hel dessert - den är riktigt mastig. Vi delade och åt två och två ur samma glas. 
De andra två glasen sparade vi till dagen efter.

 Vill du baka på franska finns originalreceptet här ovan. Klicka på bilden för att förstora.