tisdag 19 februari 2013

Thai Red Chicken Curry

Detta är en rätt som jag nästan alltid beställer när jag äter ute på thailändsk restaurang. Antingen med kyckling eller med fläsk. Det är ju så gott så att man blir sprallig. Jag har själv försökt laga rätten hemma ett flertal gånger och inte riktigt kommit nära. Ni kan tänka er vad glad jag blev när jag smakade av såsen i kokningen och insåg - japp, det är den, det är den! Det var knappt så att jag kunde hålla mig utan började sleva i mig såsen från kastrullen innan jag ens hunnit servera. Nu är jag proppmätt och kan med stor glädje dela med mig av receptet. Vill du ha mildare - minska på mängden chili.



Thai Red Chicken Curry - 5-6 port

4 kycklingbröst
150 g sockerärter
1 msk tomatpuré
1 burk kokosmjölk (400 g)
1 tsk salt
1 lime

Röd Currypasta
2 stora torkade röda chilifrukter
5 små torkade chilifrukter (piri piri)
½ dl vatten
1 citrongrässtjälk
1 msk riven ingefära
3 vitlöksklyftor
2 lökar
1 tsk finhackad kaffir limeblad
1 tsk räkpasta
½ tsk malen koriander

Dela chilifrukterna och töm dem på kärnor. Det blir tillräckligt starkt ändå - jag lovar. Blötlägg dem i ljummet vatten. Hacka undertiden det vita på citrongrässtjälken, riv ingefäran, pressa vitlökarna och hacka lökarna. Det går bra att använda vilken lök som helst. Jag bara råkade ha röd hemma. Den lilla runda burken ni ser mitt på tallriken är räkpasta och den luktar inte gott, men den tillför bra smak.

Lägg allt i en skål, tillsätt de blötlagda chilifrukterna, kaffir limeblad, räkpasta 
och malen koriander. Mixa med en stavmixer till en grov pasta.

Häll upp lite olja i en stekpanna och stek pastan ihop med tomatpuré tills det blir 
mjukt och glansigt. Det kommer ta 5-10 minuter. Häll på kokosmjölken och rör om.

Skiva kycklingbrösten i små tuggstora bitar. Vänd ner i grytan och 
låt koka ca 15 minuter. Smaka av med salt och limesaft.

Skölj sockerärterna och lägg ner dem i grytan. Rör om, stäng av spisen och låt stå 
i grytan 5 minuter så att de blir varma och behåller sin krispighet. Vill du ha i andra grönsaker, 
så kan du slänga ner dem i det här skedet.

Servera med kokt ris.

Variera tillbehören med: baby auberginer, skivade champinjoner, thaibasilika, skivad röd paprika etc.