måndag 4 februari 2013

Sätt igång och grodda!

Det finns inte mycket roligt i butikerna nu, vad det gäller grönsaker. Rotfrukter och syrade grönsaker är roligt sex dagar i veckan, men på den sjunde känner jag att det hade varit gott med en krispig sallad från trädgården, eller solmogna tomater...mmm. Det är på väg mot ljusare tider, det kan ingen ha undgått att märka, men än är de en bit kvar att uthärda mörkret.


Jag vill ha C-vitamin, krispigt, fräscht och smakrikt. Nu har jag groddat i några veckor. Frön för groddning finns att köpa i de flesta matbutiker, eller på nätet. Jag har köpt en fröblandning, som innehåller alfalfafrön, krassefrön, bockhornsklöver och gula senapsfrön.


Oftast skall man böra med att blötlägga fröna ett par timmar, hälla av vattnet och sedan låta dem stå mörkt i två dagar - skölja titt som tätt, innan man tar fram dem i ljuset. Därefter tar det 2-6 dagar så har man små groddar att lägga på mackan, eller ha i en sallad.

Jag brukar också grodda mungobönor, som är härligt peppriga. Du kan också grodda: bovete, hirs, råris, vete, gröna linser, sesamfrö, linfrö, ruccola, solrosfrö etc.


Här är en blandning av gröna linser och några av ovan blandning. Vissa av de små fröna kan ofta bilda en slemmig hinna runt sig, vilket gör att de blir svåra att skölja och hålla kvar i burken när man skall skölja av. Jag upplever att de stora kompisarna håller de små på plats och därmed går blötläggningen lite lättare.


Här var det liv i lådan. En salig blandning av olika frön. När fröna har groddat klart förvarar du dem i en burk i kylskåpet, så håller de sig fräscha i några dagar.