måndag 11 februari 2013

Ankbröst med körsbärssås

Jag håller på att laga mig igenom en kokbok, som heter Ät och njut med Impressionisterna. Boken har jag haft i min ägo sedan slutet av 90-talet när den gavs ut och den innehåller alla de franska klassikerna. Jag har lagat några recept ur boken om och om igen och har som plan att laga många fler. Av någon anledning hamnar boken förr eller senare längst bak i hyllan, för att jag glömmer av den och för att jag vill prova på annat. Den här franska klassikern har jag förenklat något. I originalreceptet marineras ankbrösten i en vinmarinad och den biten har jag uteslutit, dessutom har jag minskat mängden körsbär, då jag vill ha en sås och inte en fruktkompott.


Ankbröst med körsbärssås - 4 port

2 ankbröst
salt
peppar

Körsbärssås:
1½ dl köttbuljong
1 msk balsamvinäger
100 g urkärnade körsbär
salt
peppar
1 msk smör

Skåra skinnsidan på ankbrösten med en kniv. Salta och peppra ankbrösten. 

Smält smör i en stekpanna och bryn ankbrösten på alla sidorna. Stick in en termometer i det tjockaste bröstet och lägg brösten i en ugnsfast form. Låt gå i ugnen på 175°C tills termometern visar 60°C (rosa), eller 65°C (genomstekt). Ta ut köttet och låt det vila minst 10 minuter innan du skär i det.

Stekpannan du stekte brösten i kommer innehålla lite sky. Ta bort så mycket fett du kan. Häll på buljongen, balsamvinägern och de urkärnade körsbären. Låt koka på medelvärme. Såsen skall reduceras så att den blir lite tjockare. Smaka av med salt och peppar och blanka av med smör.

Skiva ankbrösten och häll på körsbärssås. Servera med råstekt potatis, hasselbackspotatis, eller mlinci.