söndag 27 januari 2013

På bakkurs med Sébastien Boudet

Efter två dagar på kurs med den franske bagaren är jag helt slut i huvudet och något slut i kroppen. 
Det har blivit mycket att ta in på kort tid, men väldigt roligt och lärorikt.

Vi har gått igenom vad autolys är och varför det är bra.
 
Hur stärkelse reagerar på hård knådning.

 Knådteknik - där upplyftandet av degen liknas vid att lyfta en katt. 



 Här får vi själva knåda våra degar. Min deg fastnar i bänken och blir riktigt kladdig vilket får mig att flabba. Men efter lite stöttning från Sébastien, är man igång igen.

När degen är klar, lägger vi dem i jäskorgar. De skall jäsa över natten i kylen.

Nästa dag: trots exakt samma recept, mängd mjöl och vatten, får vi olika resultat. 
Här syns en deg som är lite överjäst.

 Baguetter skärs oftast loss från degen. Det innebär att degbiten får ett "sår" och kollapsar något. Degbiten behöver få jäsa igen för att bli stor. För att hoppa över den extra jäsningen kan man skapa baguetter genom att använda en pinne. Tryck...

...och du får ett "ihop sytt sår", där luften inte pyser ut och är redo att kastas in i ugnen direkt. Bakre baguetten är snittad. Den främre är "pinnad".

 Resultatet: den snittade baguetten blir platt och hade behövt jäsa.

Den "pinnade" blir tjock och fin.

 Lite grand om snitteknik.




 Här blir mitt bröd snittat.

 
 En liten koll i ugnen. Det lyfter bra.

 Varje bröd blir unikt!





 Hela glada gänget.

 Fint bröd och dammig hemmabagare. Tack snälla Sébastien. Brödet blev underbart gott. 

Nu skall jag finputsa mina kunskaper med hjälp av Sébastiens råd, tips och tekniker.