lördag 5 januari 2013

Macarons del III

Idag bakar jag verkligen för glatta livet. Detta blir tredje satsen macarons, andra för idag och här händer det grejer kan ni tro. Först skall jag tillverka den rosa färgen och så har jag fått tag på ett annat macaron recept.

Rödbetspulver

1 normalstor rödbeta.
Skala den.

Riv grovt på rivjärnet och låt stå 2-3 dagar på ett bakplåtspapper och torka.
Här försökte jag mixa med stavmixer, men det bara bröt fibrerna.

Morteln klarade inte heller av att pulvrisera rödbetan.

Istället mixar jag rödbetsbitarna ihop med det sista av mandlarna i en blender
 tills det blir så nära pulver det kan komma. Det ser lite rosa ut.

*
Rödbetsmacarons med hallonkräm - 30 st

120 g äggvitor (3 st)
35 g socker
120 g mandelmjöl (recept här)
2 msk rödbetspulver (30 g)
150 g florsocker

Sockerlag:
150 g socker
50 g vatten

Värm socker och vatten till sockerlagen. Låt koka tills den kommer upp till 118°C. 

Vispa hälften av äggvitorna till hårt hårt skum. Tillsätt 35 g socker och vispa mer. 
Droppa nu i sockerlagen lite i taget och vispa hela tiden. 
Fortsätt vispa äggvitorna tills de har svalnat något och de har blivit glansig.

 Sikta mandelmjöl, rödbetspulver och florsocker.

I instruktionen står det ingenting om man skall vispa den andra halvan äggvita, men jag gör det och vänder ner i mandelblandningen. Med en gång börjar rödbetorna ge färg. 

Nu vänder jag ner äggviteblandningen lite i taget och vänder försiktigt. 
När smeten är klar har den antagit färgen av smält jordgubbsglass.

Jag fyller spritspåsen med krämen och spritsar ut på bakplåtspapper. 
Med den här smeten bildas inga toppar. 

Smeten rinner omgående ut lite grand, topparna försvinner. 
Då skulle jag inte ha spritsat dem så här tätt!

Jag spritsar också överskottet på det glansiga, återanvändbara bakplåtspappret, för att se om de rinner ut för mycket efter gräddningen. Kakorna gräddas på 150°C i 14 minuter.


Först ut är kakorna på det glansiga, återanvändbara bakplåtspappret 
och de blev verkligen vackra. Släta och fina.




Men vad hände här? Smeten från samma omgång, bakades på samma temperatur en kvart senare, 
spritsades på samma sätt och de blev helt galna. 
Jag blir galen!!! Det kan ju inte ha med bakplåtspappret att göra!

*
Hallonkräm:
150 g hallon
25 g socker
1 msk majsstärkelse
1 ägg

Mixa hallon, socker och majsstärkelse. Vispa i ett ägg och häll över till en kastrull. 
Värm på svag värme och vispa tills krämen har blivit tjock. Låt svalna.

Bre krämen på macaron botten och lägg ett lock på. Det blev trots bakproblem 10 st fina macarons.


De blev faktiskt ganska vackra och de smakar framför allt gott och fruktigt. Rödbetan smakar ungefär som jordgubb - sött! Och hallonkrämen bidrar med det syrliga.

Nästa försök får bli Sèbastien Boudets macarong recept.

Då var det bara disken kvar efter dagens experiment och tillverkning. Någon frivillig?

Receptet på krämen kommer från boken Makaroner av Marie-Laure Tombini.
Macaron receptet är en något omarbetat version från denna blogg.