tisdag 29 januari 2013

Hemmagjord blodpudding med rårörda lingon

I över en månad har jag letat efter svinblod att göra traditionell blodpudding av. Det har inte varit lätt. Tydligen skall man även kunna göra blodpudding av nötblod, som jag har hittat i köttfrysarna i var och varannan butik, men jag vill just göra den traditionella typen. Mamma har cirklat som en hök runt Saluhallen, där de enligt besked skulle få in svinblod lagom till jul, men det hände aldrig. Till slut efter att ha ring runt ett varv till hittade jag svinblod på två ställen*. Nu äntligen kan jag sätta fart och även bättra på mitt blodvärde.

Blodpudding med rårörda lingon - 1 form

½ liter svinblod
3½ dl lättöl eller buljong
210 g rågmjöl
1 hackad lök
1 finrivet syrligt äpple
50 g smält smör
¾ dl sirap
20 g havssalt
½ tsk malen ingefära
5 malda vitpepparkorn
5 malda kryddpepparkorn
½ tsk mald nejlika
1 tsk mortlad mejram

 Häll upp blodet i en bunke.
 Vispa ihop med öl eller buljong och rågmjöl. 
Stek den finhackade löken i lite smör tills den är helt mjuk.

 Rör ner lök, finrivet äpple och alla kryddor i smeten. 
Smeten påminner nu om blåbärskräm.

 Stek ett smakprov. Jag fick justera sältan två gånger innan jag blev nöjd.

 Smöra en form på 1½-2 liter och häll upp smeten i den. 
Jag gör dubbel sats, receptet anger en sats, så ingen oro.

Formen lägger du i en annan djup form, fyller på med hett vatten. Lägg ett bakplåtspapper på, täck med folie och ställ formen i ugnen på 175°C. Blodpuddingen bakas så här i vattenbad i 60-75 minuter. Stick med provnål eller tandpetare. Den skall vara helt torr.

 De färdiga puddingarna skall stå och svalna. 
Därefter ställer du in dem i kylskåpet till nästa dag, så att de sätter sig.

 Nu har de sjunkit något. Dra med kniv på sidorna och vält upp dem på en skärbräda.


 Skiva och stek i smör.

*
Rårörda lingon
200 g lingon
80 g socker

 Ta fram lingonen.

 Strö på socker och rör tills det har löst sig.

Lägg upp dem i en skål.


Servera blodpuddingen med rårörda lingon.


Blodpuddingen som du inte stekt kan du frysa. Blodpuddingen blev över förväntan. Sältan bra, sötman bra, smaken bra. Det enda jag ämnar förbättra till nästa tillfälle är konsistensen. Blodpuddingen är något pösig och jag vill gärna ha den fastare. Butikernas blodpudding är mycket söt och då man ändå äter blodpuddingen med sylt eller rårörda lingon, anser jag inte att den sötman behövs. Trots att jag har ökat sötman från originalreceptet, är den inte ens i närheten så söt som butikernas.

*Svinblod hittade jag här. Företaget säljer inte svinblod i sin webshop, men man kan beställa 5 liters dunkar med fryst svinblod via mail. Något för storkonsumenten alltså.
*Bor du i Göteborgsområdet så kan du få tag på mindre förpackningar här.

Originalreceptet är från Pelle Johansson